Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – In Friûl dîs mil volontaris de Protezion Civîl

............

Cu lis peraulis “protezion civîl” si definissin dutis lis ativitâts e lis struturis metudis adun a nivel istituzionâl par tutelâ la vite, i bens, i insediaments e l’ambient dai dams che lis calamitâts naturâls o altris events a puedin produsi. Cemût ise nassude la Protezion Civîl taliane? Dal sigûr, un grues sburt ae sô istituzion al è vignût des grandis emergjencis capitadis tal Paîs, tacant de aluvion di Florence dal 1966, e soredut cui taramots dal Friûl e de Irpinie. In ocasion di chescj fats, pe prime volte tal daspovuere, si è viodude une grande mobilitazion spontanie di citadins di ogni etât e cundizion, rivâts a miârs di ogni bande di Italie e dal forest tes zonis disastradis par metisi a disposizion e par “dâ une man”. Al è stât subite clâr che a mancjâ no jere duncje la solidarietât de int, ma ben un sisteme public organizât che al savès metile in vore e dâi valôr. Par chest, la nestre Regjon e à pensât di meti in pîts un volontariât no plui improvisât su la fonde di sburts emozionâi, ma struturât e inserît intun Sisteme regjonâl integrât di protezion civîl, formât di sogjets usâts a colaborâ no dome in emergjence ma ancje “in timp di pâs”.
Cuant che il taramot al stocà la nestre regjon tal 1976 e jere in vore une leç statâl cetant limitade, fondade suntune culture de protezion civîl un grum centralizade e che e intervignive dome tal moment dai socors. Duncje in chê ocasion, par comedâ la situazion, a forin fatis buinis leçs speciâls che a permeterin di nomenâ un Comissari straordenari pe emergjence, cun competencis e podês ecezionâi, che al operà in racuardi une vore strent cu la Regjon e cu lis autonomiis locâls. Cun di plui, i sindics dai comuns disastrâts a forin nomenâts funzionaris delegâts ae ricostruzion, cun cjamps precîs di autonomie gjestionâl e finanziarie, sot dal coordenament dal Comissari straordenari. Tal 1986 la nestre regjon e fo di gnûf inovative rispiet al rest de Italie: di fat, si indotà di une leç di Protezion Civîl che e anticipave i timps e che a nivel nazionâl e fo formulade dome sîs agns dopo, tal 1992. La puartade “rivoluzionarie” di cheste leç regjonâl e sta tal fat di incentrâ lis azions di protezion civîl sui trê moments fondamentâi de prevision e de prevenzion, dal socors e dal tornâ aes cundizions di normalitât, daûr di ce che si veve imparât cu la tragjiche esperience dai taramots dal 1976. Tai agns daspò (2000 e 2001), altris leçs regjonâls a àn previodût la pussibilitât di cjapâ dentri tes operazions di emergjence di competence de protezion civîl regjonâl ancje i intervents di solidarietât nazionâl e internazionâl, cun azions di socors aes popolazions che a vedin patît events calamitôs, come tal câs dal taramot dal Abruç.
Te nestre regjon i volontaris di protezion civîl a son cirche dîs mil: di chescj, vot mil a fasin part dai grups comunâi e doimil aes associazions di volontariât di Protezion Civîl. Par aderî al volontariât di Protezion civîl dal Friûl-Vignesie Julie si pues jentrâ o tal Grup comunâl di volontaris dal propri comun di residence o pûr intune des associazions di volontariât iscritis tal elenc regjonâl dipueste.
LINDA PICCO

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +