Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Chiara e smicje alt

Valentina Pagani

In Cine e puarte chei che par jê a son i valôrs furlans: jessi testarts, la lealtât e la cjaviestriarie. E inte valîs e met ancje il persut di Sant Denêl. “Lu plati ben, sperant che no mi fasin storiis” – e dîs, confessant che no pues fâ di mancul di mangjâlu. Chiara Cainero, udinese doc, 30 agns, e je la altlete di tîr al svol che e rapresente la Italie a lis Olimpiadis di Pechin, in program dai 8 ai 24 di Avost. E à cjapât l’avion ai 31 di Lui e e je svolade a Singapore par la “climatizazion”, ven a stâi par ambientâsi al cjalt orientâl, e par smaltî il fûs orari. Al vilaç olimpic cinês, Chiara, e rive ai 11 di Avost, doi dîs prin da la sô gare.
Jê e je une da lis campionessis di “skeet” plui fuartis dal mont. Ce isal? Un sport di sigûr pôc cognossût ma che, di ce che o vin capît, al domande une vore di smicje e di precision. No si salte, no si cor e no si va daûr di un balon. Si spare. Dite cussì al pues fâ pôre ma no bisugne preocupâsi. A fâsi mâl a son dome platuts. Si à di trai di 8 pedanis metudis dilunc di un cercli dal rai di 19,20 metris. A lis dôs estremitâts si metin “mark” e “pull”: il prin in bas a drete e chel altri, invezite, a çampe. A son doi imprescj ca mandin fûr i cussì clamâts “piatuts”. Il tiradôr al spiete la jessude dal platut in posizion di spiete, daspò al imbraçe la sclope e al spare. Al à a disposizion dome un colp par plat. L’atlete, in cheste specialitât, al cognòs la altece e la direzion dai platuts: la dificoltât e je rapresentade da lis 8 diviersis posizions dal tiradôr rispiet a lis machinis. E ancje dal timp dal lanç che al pues variâ dai zero ai trê seconts da la clamade dal tiradôr.
Un zûc un tic complicât ma che Chiara à capit a la perfezion. E à vint il campionât european 2007 di Granada e chel dal 2006 di Maribor. Ta chel an e à puartât cjase ancje il prin puest a la finâl da la cope dal mont (zuiade a Granada), la medaie di arint al campionât dal mont di Zagrabria e a è rivade tiarce, al Cairo, a lis garis par la cope dal mont. Tant par segnalâ i sucès plui resints. Tal so curriculum sportîf ancje cualchi piçule delusion: poc timp indaûr, a Lui, e à partecipât ai campionâts europeans di Cipro, ma no je lade masse ben. “Mi displâs – e conte la tiradore nassude e cressude a Udine e che cumò e fâs part da la forestâl – ma cussì o ai ancjemò plui grinte par lis olimpiadis”.
Nancje tornade da la isule sfurtunade e jere za al poligon di Cjampfuarmit a tirâ. Une vite, la sô, fate di tantis oris di alenament, trasfiertis ator pal mont, cu lis valîs simpri in man. No cate dut, Chiara e à ancje cjatât il timp di sposâsi. Tal 2004 e à dit di sì a Filippo, un sicilian che par amôr si è trasferît vulintîr a Udin. Ma lui cel disial che tu sîs simpri ator?, i vin domandât. “Il gno om al è straordenari – e dîs – . Se al pues al ven cun me al poligon e mi jude tai alenaments e ancje se spes o sin lontans lui al è simpri presint”. Un an, il 2004, che Chiara si visarà simpri ancje parcè che à partecipât a lis olimpiadis di Atene. A Pechino, duncje, e sa za cemût compuartâsi: “O ai di fâ i ponteç tecnic plui alt. O sin dutis bravis, no ai pôre di une aversarie in particolâr”.
Lis polemichis su chistis garis in Cine a son stadis tantis, ancje se cumò a somein sparidis tal nuie. Dut câs su chist argoment Chiara à la bocje cuside. O miêr, e scuen sierâle. «Il Coni nol permet a nô atletis di esprimi opinions a rivuart – e dîs – . La sole robe che o pues dî e je che il sport al puarte adalt valôrs come la solidarietât e la amicizie e no viôt parcè che nô sportîfs o vedin di sei metûts in mieç a cuistions politichis”.
No je scaramantiche ma un puartefortune lu à. Jal da sô mari ogni volte prime di une competizion impuartante. O varessis voie di savê ce che al è, vere? Metêtsi la anime in pâs: “No lu disarai mai a nissun” – e à dit. E va ben, o tifìn par jê distès.

______________________________________________

I Zûcs ai furlans
Lis primis olimpiadis da la ere moderne si son zuiadis tal 1896 a Atene. Dilunc di chisç 112 ains di sport (i zûcs olimpics si son fermâts dome tal 1916, 1940 e 1944 a cause da lis vueris mondiâls) a son tainç i atlets furlans che an rapresentât l’Italie a lis diviarsis edizions. No duç a son tornâts in patrie cun une medaie. Un par un, però, a mertin ricognossince. Sa ju vin contâts ben a son, in dut, 257: masse par pensâ di ricuardaiu duç. Ma provin amancul a tirâ fûr cualchi non.
Scomencin cu la atletiche: Udin a si cjate in teste cun cuatri fîs ca an fat la storie di chiste dissipline. Alessandro Talotti e Paolo Casarsa a son stâts a Atene tal 2004, Luca Toso a Seul tal 1988 e Mario Vecchiato a Monaco tal 1972. E no si pues dismeteâ il “cjargnel di Paluce” Venanzio Ortis cal à partecipât a lis olimpiadis di Montreal tal 1976.
Passìn a la bale tal zei. Lis edizions di Sidney 2000 e Atene 2004 a àn viodût ben trê furlans in azion: l’udinês Giacomo Galanda, il cividalês Roberto Chiacig e l’aquileiês Michele Mian. A Atene a àn vint la medaie di arint. A lâ sul scjalin plui alt dal podi a son stâts soredut i campions furlans da lis specialitâts invernâls: baste pensâ ai doi fradis Di Centa, Manuela e Giorgio (7 medaiis jê, 3 lui) e a Gabriella Paruzzi (5). Un bronç e un arint ancje par Matteo Bisiani, monfalconês, campion di tîr cul arc a Atlanta e a Sidney e un arint par il gurizan Matej Cernic al à vint cu la nazionâl di bale a svol cuatri agns za fa a Atene.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +