Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – A ognidun il so My… spazi!

............

A ognidun il so spazi. E se chest al à di jessi virtuâl, inalore a ognidun il so «MySpace». Il lûc internet, rivât in Italie 3 agns fa, al è stât un dai social network plui cognossûts e preseâts. Tal moment dal bot, myspace.com al regjistrà 4.500 gnûfs profîi in dì. Soredut, al à vût il so moment di glorie fra i musiciscj e i artiscj, par vie che al è stât il prin a furnî une vetrine par fâsi cognossi e par pandi musiche. Un spazi te memorie dal web par cjariâ mp3, fotografiis, videos e curricula. Funzion che al à ancjemò vuê, e che si zonte a chê di base par dutis lis rêts sociâls: la pussibilitât di jentrâ in contat cun altris personis, apont par fâ rêt.
DUCJ CUL LÔR SPAZI_ E alore volêso che i furlans no vedin un lôr «space»? Scuasit ducj i cjantants de sene regjonâl a àn un lôr profîl. Dispès, a son peâts un cun chel altri. Chel di Cristina Mauro, za front woman dai Flk, al scrîf te presentazion: «O volarès jessi part di une umanitât dulà che lis lenghis a sedin puartis di acès viers la interioritât profonde dal jessi uman. O cjanti in marilenghe, par vie che o soi profondementri convinte dal valôr des culturis minoritariis». Po e incjante cu la sô vôs ancje i navigadôrs plui distrats cun «Sul ôr» o «Vegle di lune». A àn un lôr spazi, i Flk, cun biografie e progjets. A Mauro si rive ancje dal profîl dal cjantautôr cjargnel Lino Straulino, che i è peât ancje il musicist Matteo Cimenti, di Vile, che al dîs: «O vîf ai «confins dal Imperi», la Cjargne segrete e scuindude, e o suni la ghitare di autodidate». E Andrea Del Favero, musicist e produtôr di Sant Denêl, diretôr artistic di Folkest, al fevele dai siei progjets, e un al è chel  cul grup dai Blixxa.
ANCJE PAR INGLÊS_ Altris esemplis, fra i tancj. Loris Vescovo, sît scrit par inglês, al met in link ancje il lavôr davuelt cun Stefano Fedele e cul stes Lino Straulino (www.myspace.com/straulinfedelvescul). Dal profîl di «Radio Onde Furlane» e de «Musiche furlane fuarte» si à colegament cun «Brût e madone», cinc elements che si metin adun – si lei – «par dâ cuarp a une iniziative spetacolâr, che e à sconvolt il panorame musicâl interregjonâl. Tescj par furlan e heavyfolktrashmetal in distorsion». Si cjatin i «Dlh posse», Dj Tubet. E ancje i «Carnicats» – cjargnei, distribuîts de etichete indipendente Redd Army (link a I-tune) – che a messedin  hip-hop, soul, reggae e funk. Di Tumieç, il cjantautôr Aldo Rossi, che al inzorne lis sôs produzions, cu lis tracis dai siei cd. Gigi Maieron invezit al à un «fan space» cun dutis lis ativitâts.
LA SORPRESE_ L’outsider, però, al è Bruno Furlano. Nassût in France, si definìs composidôr, che nol scrîf ni al fevele in marilenghe, cun Feagne tal cûr. Al cîr compagns di musiche. Testualmentri: «Jo o ai voe di fâ une band cun gno paesans, ma jo vîf lontan: pensi ch’al sares plui facil di tacâ cun provis virtualis madats in mp3, par pode suna dal vif 4 o 5 concierts ogni an. Se ti plâs el gno lavor, fati cognossi». Sono ducj profîi vêrs? Come par Facebook, tancj a saran patocs (fake). Par esempli, Bruno Pizzul al à 379 amîs e un profîl che lu dîs in pension, daspò une vite in Rai. Al à il so «space», ma cui nus disial che al sedi propit so e no di cualchidun che lu vedi fat «my»?
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +