par cure di Pablo Gortan e Dree Venier
John Reuel Ronald Tolkien
Il Signor dai Anei.
La compagnie dal Anel
Cjapitul 1. Un ghiringhel cetant spietât
Cuant che il siôr Bilbo Baggins, che al steve intal Borc dai Baggins, al fasè savê che in curt al varès festegjât il so 111m complean cuntun ghiringhel di lusso, ducj a Cja’ Hobbit a tacarin a fevelâ dal event cun gjonde e morbin. Bilbo al jere un sioron, ancje se un tic strambot, e par sessante agns al jere stât il babio de Contee, di in chê volte che i vignì il sen di sparî par tornâ dibot, cence visâ nissun. I tesaurs che al veve puartât cun se dai siei viaçs a jerin deventâts une liende popolâr, e ducj aromai a crodevin – ancje se i vecjos lu dinein – che la Culine dal Borc dai Baggins e fos plene di galariis jempladis di tesaurs. E se nancje chest al bastàs a stiçâ la so nomee, il so benstâ cussì indevant cui agns al jere sigurementri une reson di maravee. Il timp al coreve ma al someave che nol fasès nissun efiet sul sior Baggins. Cuant che al veve novante agns al pareve che a ‘nd ves cincuante. A novantenûf agns la int e scomençà a disi che si mantignive benon: ma a varessin fat miôr a disi che nol jere gambiât di un et. Cualchidun al scjassave il cjâf businant che al jere stât plui che fortunât inte vite; nol pareve di sigûr bon che cualchidun al podès, in viste, gjoldi di une zoventût cence limit e al stes timp – come che si diseve – ancje di une ricjece favolose.
«Al varà di paiâle,» a disevin, «No je une robe di sest, i vegnarà pûr fûr cualchi magagne!»
Ma fin li nissun fastidi; e il siôr Baggins al jere ancje gjenerôs in cuistion di monede, tant che la int i perdonave la sô matetât e la sô buine fortune. Cussì lui al podè mantignî simpri contats cui siei parincj (fate ecezion, naturalmentri, pai Sackville-Baggins) vantant un trop di inmagâts amiradôrs jenfri i siei compaesans des fameis plui puaris e malmetudis. E pûr nol veve nissun grant amì, fin cuant che cualchidun dai siei cusins plui zovins al tacà a cressi. Il plui grant di lôr, e il plui amât di Bilbo, al jere il zovin Frodo Baggins.
(voltât di Agnul Floramo)
________________________________________________
Il libri e l’autôr
Il Signôr dai Anei e je une opare monumentâl, ma dome une piçule frazion de intiere vore fantastiche dal autôr. I popui libars de Tiere di Mieç a àn di frontâ menace di Sauron, Signôr dai esercits dal mâl. Grancj vuerîrs e erois si dan dongje par fâi cuintri, ma al è Frodo, un piçul hobbit, che al salvarà il mont. John Reuel Ronald Tolkien nol fo dome scritôr, ma ancje filolic di innomine pe universitât di Oxford, passionât des lenghis e des epichis dai popui de Europe Setentrionâl. L’amôr pe femine, Edith Bratt, al nassè za di fantats; su la lôr tombe a son ancje i nons di doi siei personaçs, Beren e Luthien, un uman e un elfe imortâl, che a frontin mil pericui par podê realizâ il lôr amôr.
______________________________________________________
Il tradutôr
Agnul Floramo al è un insegnant e studiôs di storie e leterature, diretôr sientific de Biblioteca Guarneriana di Sant Denêl; autôr di plusôrs volums e saçs là che al scrusigne i rivocs de storie par intivânt corispondencis inspietadis, si interesse in particolâr de Ete di Mieç e de Europe Orientâl.
Par La Patrie dal Friûl al à tignût lis rubrichis Cuintristorie dal Nûfcent, Grignei di Storie, Siums di Storie, Il Personaç Storic, scorsadis tun passât lontan e resint che nus insegnin di dulà che o vignìn, e Cuintristorie de Prime Vuere Mondiâl, che chest an e je deventade un libri.
Tal mont de narative, al à publicât Balkan Circus (2013), Guarneriana Segreta (2015), L’osteria dei passi perduti (2017).
Stin dongje ae Patrie
Redazion
La seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte serade, che e sarà presentade dal diretôr Walter Tomada e di Serena Fogolini, si daran la volte musiciscj, […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +