Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

RTS, pe television e pe radio i sarts a fasin di bessôi

Marco Stolfo

Se lis istituzions e la concessionarie di servizi public a stentin a fâ dut ce che a varessin di fâ daûr des leçs par garantî i dirits linguistics e par promovi la lenghe sarde, in Sardegne al è cui che al cjape sù la iniziative par cont so cun chê di fâ alc di plui e alc di miôr. Al è il câs, tal cjamp dai media, de RTS (Radio Television Sarde), che e je stade screade juste il prin dal an.
◆ «Chê de RTS no je une novitât assolude – al sclarìs Tore Cubeddu, che al è il produtôr esecutîf de gnove emitente e che al è stât daûr di cheste iniziative fin dal principi – stant che e rapresente il disvilup di une percors inviât ancjemò tal 2014, cuant che o metevin adun EjaTv, la prime television par sart. In principi, sù par jù par trê agns e mieç, si podeve viodile dome in rêt. Dal 2018, otignint a paiament un canâl di une altre emitente, le vin puartade ancje sul digjitâl terestri, a disposizion des televisions di ducj i sarts».
◆ Chel passaç al vignive fat cul coinvolziment di altris sogjets: adun cun Eja Tv e cu la cjase di produzion Terra de Punt, che e veve batiât la web tv, si zontavin ancje un altri produtôr indipendent, Produzioni Sardegna, e la associazion Babel, che e je une des entitâts che a inmanein il Babel Film Festival, dedicât al cine intes lenghis minorizadis di dut il mont. «In chel moment e nasseve Sardegna 2 Eja Tv – al ricuarde Cubeddu – che e leve dilunc a presentâ prodots televisîfs in lenghe sarde e a jessi un pont di riferiment pal public che al veve plasê di cjalâ la television par sart e par ducj chei che a produsevin materiâi no dome inte lenghe proprie de Sardegne, ma ancje par catalan algherês o ben doprant chês altris varietâts (galurês, tabarchin e sassarês) che a completin il specific patrimoni linguistic de isule, ricognossût de Regjon».
◆ Al jere stât fat un altri pas indenant, ma a ‘nt coventave fat ancjemò un altri. «Cu la riorganizazion in vore dal digjitâl terestri – al zonte Cubeddu – tal 2021 o vin domandât di vê une frecuence nestre, e stant che no vin vude une rispueste positive o vin cjatât une altre soluzion: o vin slargjât ancjemò la nestre “aleance”, clamant dongje la associazion Torre Tonda di Sassari, titulâr de emitente no profit Sassari Tv, che e veve za la sô frecuence, e cussì e je nassude RTS»
◆ Tacant dal prin dal an, sul canâl 79 in Sardegne e in rêt par dut il mont ae direzion https://radiotelevisionesarda.tv/, RTS e mande in onde un palinsest complet cun documentaris, events e programs di ogni fate, tra culture, aprofondiments tematics e formats specifics pai plui piçui, in spiete di rivâ a fâ ancje informazion. «Tant che television comunitarie – al zonte Cubeddu – no vin l’oblic di fâ un tg cuotidian. Par cumò no rivaressin a fâlu, ma o sperìn in curt di tacâ almancul cuntun rotocalc setemanâl. Intant o lin dilunc cui materiâi che o vin e cun chei gnûfs che o varìn in curt, tra spetacui, oparis presentadis tal Babel Film Restival e fintremai un reality show…». Une alternative ae emitence privade locâl, che e fâs indenant une vision sclerotizade de lenghe de culture sarde, e a chê publiche, che e propon alc dome la domenie a buinore.
◆ Des peraulis di Tore Cubeddu al salte fûr a clâr chel che al è il l’impat di RTS, cun dodis di lôr a vore za dai timps di Eja Tv, e chê che e je la vision strategjiche che i sta daûr: «Vie par chest an o metarìn adun ancje la radio RTS, intant che il nestri obietîf al è chel di stramudâ Torre Tonda, che e je la proprietarie di RTS, intune fondazion vierte ae partecipazion di altris sogjets, cun chê di meti adun une sorte di network cu lis radios e cu lis television di altris comunitâts, a nivel statâl e a nivel european». ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +