Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

RIFLESSION – 3. Identitât e universalitât inte bibie

............

3. Le ideologjie universalistiche in Alexandros il Grant
Tal 336 p.C., a la etât di 20 agns, Alexandros, daspò jessi stât proclamât Re dai Macedons (Baseleùs Makedónon) al partìs cuntun esercit di 30.000 soldats e 4.500 cavalîrs par scombati i persians. In dîs agns di vueris al concuiste la Anatolie, la Palestine, l’Egjit, la Assirie Babilonie, la Persie e dutis chês altris satrapiis fin che al è rivât in Indie. Daspò vê passât l’Indo al à cirût di rivâ al Gange ma i siei soldâts si son stufâts di scombati e no àn volût plui lâ indenant.
Tal 324 p.C. al è tornât a Susa, indulà che al à riorganizât l’esercit e insiemit ai tancj aristocratics macedons al à sposât principessis persianis (Alexandros al à sposât la fie di Artaserse III e la fie di Dario III). Dut chest al da lûc a un grant malstâ de bande dai macedons e a la fin, intal 323 p.C., Alexandros al mûr daspò un licôf, forsit invelenât (323 p.C.).
L’imperi di Alexandros al ven dividût tra i siei gjenerâi, ma la idee di une difusion in dut il mont cognossût de culture e de lenghe greghe si è bielzà realizade. In dutis lis citâts si formin liceus, indulà che i zovins a fasin gjinastiche e a studiin filosofie e leterature. Dapardut si fasin sù teatris e si rapresentin lis comedis e lis tragjediis greghis.
Alexandros al samee che nol fos plui di tant interessât a la cuistion universalistiche. A man a man che al leve indenant concuistant gnovis tieris, i soldâts grêcs e macedons a deventavin simpri plui vecjos e stufs di scombati. Duncje, al à scugnût prime doprâ mercenaris e a la fin fâ jentrâ intes falangjis macedonis zovins persians. A chel pont, la assemblee dai vuerîrs che i garantive di jessi Re no jere plui chê dai macedons ma e jere plui universâl. Duncje Alexandros nol jere plui dome re dai Macedons, hegemon dai Grêcs o sucessôr dai Achemenidis ma si jere bielzà autoproclamât: “fi di Zeus” (come Dionisi) e “Theós Aníketos”: Diu Invincibil!. (al va indevant)
Franc Fari – de Universitât dal Friûl

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +