Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Resonament

............

O sbaliarai ma o ai la impression che Franco Marchetta, cul so articul Siums, cuant che il teatri nol dis nuie, su La Patrie di Avrîl al vedi chê di inviâ un dibatit. Di stiçâ i furlans a cjapâ posizion, a dî la lôr opinion intal mert des cuistions tiradis fûr.
Se la impression no je falade… ve ca cualchi domande che mi ven sù a mi (no rispuestis…chês no lis sai!)
Domande prime: par jessi modernis si aial par fuarce di fevelâ di robis di cumò?
Domande seconde: Par sedi modernis si aial par fuarce di sedi modernis?
Parcè varessie falît la Farie? Jo o ai viodude la rapresentazion di Siums ai 3 di Avrîl a Çarvignan. No sai se al vûl dî alc, ma la sale e jere plene…
Magari no i varà plasût a ducj, come che simpri al sucêt. A mi mi à plasût. O miôr: cierts tocs mi àn plasût une vore. Cuâi? Alore viodìn: il prin, chel cui atôrs fûr dal tendon, no mi à plasût, no ai capît gran. O soi tart di comprendoni, o sai, ma la comunicazion, ancje chê e passe pal mieç dal teatri, no varessie di vê come so finalitât chê di rivâ a ducj (o scuasi ducj)? Mi à plasût il secont toc, ancje pe bravure straordenarie di Elvio Scruzzi. Bielon il toc des trê feminis (e bravonis chês trê atoris) e biel ancje chel che al fevele dal ‘resurrequie’. Benut chel dal Benandant, plui scjars i ultins doi, massime l’ultin che (ma cjale!) al fevelave propi di robis di vuê.
Opinions, eh! Ognidun al pues vê lis sôs. E no pues nancje dineâ che il spirt critic al vegni indurmidît de sodisfazion di sintî il furlan fevelât intun teatri (robe che, fin a cualchi an indaûr, e jere un… sium!).
Dit dut chest: e je ancje vere che no si pues simpri contâ chê e simpri chê. I elements storics de nestre culture aromai ju cognossìn ducj. E al è di just fevelâ di alc di gnûf.
Par esempli: intal repertori de Associazion teatrâl furlane, no isal nuie di vonde valit di frontâ ancje un public dispatussât? Si capìs che al covente un brâf regjist e brâfs atôrs! A ‘nd isal? Ben, jo o pensi che la esperience dal Teatro incerto e sedi une ricjece no di pôc pal nestri teatri. A son stâts lôr trê che a àn savût interpretâ ben il rignuviment dal Friûl, inte sô struture sociologjiche, culturâl, antropologjiche e ancje linguistiche. E duncje il teatri furlan al è vivarôs, in graziis di lôr.
No mi somee une robe di pôc.
E salacor par culì al podarès passâ chel rignuviment che Marchetta, justementri, al domande.
✒ Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +