Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Prin an di guvier nazionalitari in Corsiche: il belanç al è positîf

............



«À rombu di travaglià, ciò chì paria impussibule à certi, hè diventatu pussibule» (A fuarce di dâi e dâi, chel che a cualchidun i pareve impussibil al è deventât pussibil). Cun chestis peraulis il president de Assemblee de Corsiche, Jean-Guy Talamoni, al à comentât il vie libare rivât ai 21 di Fevrâr de Assemblee francese aes ordenancis che a fissin lis regulis eletorâls, istituzionâls e finanziariis che a permetaran la nassite de Coletivitât Teritoriâl uniche de Corsiche. La gnove istituzion e nassarà il prin di Zenâr dal 2018 de fusion tra la Coletivitât atuâl e i doi Dipartiments che in dì di vuê a dividin la isule.
La Corsiche e varà cussì une rapresentance politiche unitarie cun plui competencis e plui risorsis. La gnove istituzion e sarà compagnade di une Cjamare dai Teritoris che e fasarà di lûc di confront diret tra la Coletivitât e i Comuns de isule.
Chest risultât, rivât dopo di un confront dûr cul Stât centrâl, al è il plui impuartant tra chei otignûts fin cumò dal esecutîf cors che cul Dicembar dal 2015, pe prime volte, al è tes mans de aleance tra i nazionaliscj moderâts di Femu a Corsica e i indipendentiscj di Corsica Libera. A pôc plui di un an di chel vôt storic, la coalizion tra lis animis principâls dal nazionalitarisim cors e va dilunc a tignî bot ai atacs dai rapresentants locâi e statâi dai partîts francês, ma ancje a diviers fats di cronache (atacs di stamp xenofobic atribuîts ai nazionaliscj cors, operazions poliziâls e judiziariis massime cuintri dai militants de zoventût corse) che a pucin tant di “vuere sporcje”…
Lis prossimis elezions a permetaran di capî se cheste prime esperience di guvier nazionalitarie e sarà confermade, ma la capacitât di tignude mostrade fin cumò e la concuiste de Coletivitât Teritoriâl uniche a son un bon pont di partence. Tant plui che, a ricuardin Femu a Corsica e Corsica Libera, i obietîfs di puartâ a cjase a son inmò tancj: de couficialitât de lenghe corse al statût dai residents, de autonomie fiscâl ae amnistie pai presonîrs politics.
✒ Carli Pup

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +