Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Piçul ma grant di contignûts: il gnûf Museu Langobart di Romans dal Lusinç

Walter Tomada

Al è un piçul Museu Archeologjic, ma cetant curât e moderni te concezion e te esposizion: e al fâs capî de storie dai Langobarts cetant di plui che tantis altris racueltis magari plui innomenadis, ma tant plui sclagnis par cure e clarece di ilustrazion. O stin fevelant dal Museu che al è stât viert prin di Nadâl a Romans dal Lusinç, dulà che olmis impuartantis lassadis sul teritori dai dissendents di Alboin a son vignudis fûr tal 1986. Une spade antighe e jere saltade fûr de tiere intun cjamp di Sant Zorç (toponim di clare divignince langobarde) e daûr di jê a jerin stadis scuviertis une vore di fuessis. Di in chê volte, lis ricercjis no son mai ladis al mancul: a son tornadis a lûs 300 tombis, une necropoli interie che i à puartât in dote al Comun di Romans e ae comunitât locâl un patrimoni storic di grande valence. Pecjât dâlu vie a Museus plui grancj dulà che al sarès stât pôc valorizât .
Par chest intal timp lis diviersis aministrazions a àn realizât mostris temporaniis che a son coventadis a mostrâ cetant interès che e stice la storie de Alte Ete di Mieç in Friûl. E il Comun ae fin al à metût dongje un biel Museu in trê sezions, une plui biele e interessante di chê altre. La prime e rivuarde i vuerîrs di Sant Zorç, che a àn lassât scûts e curtìs, armis e spadis za in part esponudis intune mostre dal 2007. La seconde e mostre il corêt des feminis di alt nivel sociâl, probabilmentri lis mari e lis feminis dai soldâts soterâts li dongje, cu lis lôr zoiis e lis fibulis a stafe che a son tipichis di chel periodi. La part plui resinte e plui di efiet e je dut câs chê relative ae esposizion dal corêt di Adelinda, une frute piçule che e je stade soterade con manufats une vore preziôs. Contant la storie di cheste picinine, il Museu si sfuarce – con sucès – di deventâ ancje a misure di frut. Cheste fantacine de fare di Romans (la fare al è il prin nuclei de organizazion longobarde: un grup di fameis, n.d.r.) e torne a fevelâ ai fruts de sô stesse etât. E lu fâs dopo 13 secui …
La sô storie par sigûr e fâs vignî voie di lâ ancje a visitâ il Parc Didatic Archeologjic viert tal 2013 inte part a nord de necropoli. Alì, i sgjâfs a àn riveladis fuessis metudis in paralêl, orientadis di soreli jevât a soreli a mont. La impuartance des tombis dai vuerîrs di sclibe antighe si viôt dal fat che a jerin sormontadis di une struture a capane. Dôs fuessis didatichis a fasin provâ la esperience dal sgjâf e a permetin di rindi concrets i laboratoris cui zovins. La aleance cun dôs associazions (I Scussons e Invicti Lupi) e permet di proponi pachets turistics complets: visite al museu, lezions di storie e tradizions langobardis, laboratoris didatics, dimostrazions su lis usancis de fare, esibizions e combatiments.
Une biele sodisfazion par chei come Michele Calligaris, vicesindic di Romans, che a àn simpri crodût che cheste ereditât e fos in ogni maniere di valorizâ. E ancje pal sindic Davide Furlan e pe assessore ae culture Alessia Tortolo, che a àn podût screâ un Museu pardabon speciâl. A proposit: intun Comun che al à un sindic Furlan di non e di fat, magari si podarès zontâ alc in marilenghe ancje intai biei percors dal Museu. No saressie une biele idee?
✒ Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +