Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«O scrîf di ce che o ai a cûr e o dopri la lenghe dal cûr»

Dree Venier
Massimo Silverio (foto © Riccardo Carpanese)

Interviste cun Massimo Silverio, musicist cjargnel puartadôr
di une estetiche dute sô, scure e inmagante.
Li che une part fondamentâl de magjie e je l’ûs
de sô varietât cjargnele. Al è jessût di pôc il so prin disc «Hrudja», e un dai tocs che al è dentri al è stât trasmetût su la radio de BBC, metût sù di Iggy Pop tal so program.
O vin fevelât di dulà che al ven il disc, di lui, e de sô musiche

Massimo Silverio, classe 1992 di Çurçuvint («Disot» mi dîs), al è un cjantant e musicist che al è su la sene di un pôc, ma che chest an al à madressût il prin so disc solist: «Hrudja». Ancje se cui che lu seguìs cualchi cjançon la cognosseve za, ma di chest o fevelìn te interviste. La sô e je une musiche fate di atmosferis scuris e inmagantis, inmagante tant che la lenghe che al dopre, chê che si fevele te «mari dal Friûl» par pre Toni Beline: la Cjargne.
_
Massimo, cemût ise tacade la tô passion pe musiche? Ce studis âstu fat?
In cjamp musicâl la mê formazion e je di autodidate: no ai mai studiât musiche. Jo o soi eletricist, o ai il diplome al IPSIA di Tumieç. Par me la musiche e je simpri stade un maniere di sbrocâmi di chel che o vevi dentri, o ai tacât cjantant devant dal stereo, daûr di chel che o sintivi che al vignive fûr de cassis. E cussì o ai tacât a cjantâ in cualchi grup locâl. Di li o ai scomençât a sunâ la ghitare, po dopo il violoncel. Ma o soi simpri stât un che no si calcolave tant, sierât. O soi ancjemò avonde cussì. Une circostance impuartante par me e je stade frecuentâ il circul culturâl “Cressi” di Çurçuvint, li che si fasevin concierts e altris iniziativis, dulà che o ai vût mût di incuintrâ tante int dal cjamp. Fra chei, Giulio Venier, che mi à cjapât a sunâ cun lui e duncje o ai fate tante ativitât conciertistiche cun musiche tradizionâl.
_
E la cariere solistiche cemût ise tacade?
Intant che o sunavi cun altris o componevi alc, che o vevi simpri tignût platât, simpri par vie dal gno caratar che si diseve prime. Pense che la plui part des cjançons dal gno disc a son tocs che o ai scrit fra i 16 e i 23 agns. Tai agns o ai tacât a dâur une forme musicâl e o ai scomençât a realizâ alc in gracie dal incuintri cun Leo Virgili, un musicist che o stimavi tant e che al à preseât il gno lavôr. Incuintri che al è stât simpri li dal “Cressi” di Çurçuvint, che cumò nol è plui atîf, magari cussì no. Lui mi à judât a produsi i miei prins doi “EP” (l’EP al è un disc curt di uns 4 cjançons, alc plui di un singul ma mancul di un LP, ndr).
_
Duncje chest nol sarès il to prin disc…
I doi EP a son une autoproduzion, o ’nd ai fats stampâ uns doi centenârs di copiis che o davi a amîs o ai concerts. Al è il prin disc parcè al à une distribuzion e une produzion uficiâl. Dentri a son cjançons di chês di prime e cualchi toc gnûf, ma dut al è stât tornât a fâ di plante fûr cuntun gnûf produtôr, Manuel Volpe, che al à il studi a Turin. Un artist che o stimi une vore e che in Italie al lavore cun grant sucès di critiche. Al à vierzût une etichete musicâl propit par fâ chest disc, la Okum. Il disc al è “gnûf” ancje parcè che lis cjançons a son circoladis dome in Friûl, duncje a son “gnovis” pal ducj chei altris. Cheste no je une produzion furlane, e nancje une produzion taliane: o vin resonât pontant a fâ un disc globâl.
_
Un progjet ambiziôs!
Eh sì, però lu vin frontât cun chel snait. O vin cirût un sun che al sunàs crodibil in ogni part dal mont. Duncje o vin tratât i tocs intune cierte maniere, lassantju tant naturâi, ancje par chel che al inten la vôs: cence corezions di tonalitâts che cumò si puedin fâ in post produzion. Di fat par cumò o vin vût plui riscuintri fûr dev Italie che no chenti. O feveli di “nô” parcè che cui miei colaboradôrs o sin dut intune, par esempli il percussionist Nicholas Remondino, che al è simpri ator cun me.
_
E di fat il toc «Nijò» al è lât su la radio de BBC. Lu à metût sù Iggy Pop, une icone dal rock, te sô trasmission. Cemût ti sêstu sintût, che sui social no ti ai viodût fâ grancj anunzis…
Beh, o tornìn al gno caratar (al rît, ndr)! Ce aio di dîti: une robe fantastiche! No soi tipo di fâ il bulo cu lis cjacaris: la robe e fevelave di bessole. A Iggy Pop i segnalaran tantis robis, fra chestis al à decidût di metile: parcè che al decît lui, chest lu sai. E che i sedi plasude a un cu la sô “orele” pes produzions musicâls e je pardabon une sodisfazion. Nus à dât tante visibilitât ancje in Friûl, li che purtrop tantis voltis tu deventis considerât se prime cheste considerazion e ven di fûr. _
Il titul dal disc, «Hrujia», di dulà vegnial?
Al è il tiermin in langobart antîc di dulà che al ven il tiermin furlan “grusa/gruse”, la croste che e ven fûr cuant che si comede une feride. Cul disc o vuei rapresentâ chel moment jenfri dolôr patît e cure. La gruse e va vie planc a planc, cence visâsi, e dopo si sta miôr.
_
Lis tôs cjançons a son par cjargnel, cemût mai cheste sielte?
O scrîf di ce che o ai a cûr e o dopri la lenghe dal cûr. Tra l’altri no dome “dal cûr”, ma propit “marilenghe”: par esempli mi soi cjatât a rindimi cont a Londre di pensâ par cjargnel prime di fevelâ par inglês. A proposit, tal disc o cjanti ancje par inglês, e o incrosi cjargnel e inglês cu lis rimis. La nestre e je une lenghe che e je une vore musicâl, cetant di plui dal talian. E à suns che a somein inglês, a voltis francês, e a tantis altris lenghis. Par me e je ancje risultive di ispirazion: ciertis peraulis, ciertis espressions, o sint che a àn dentri une storie antighe, une sacralitât, che mi stice in maniere potente. Massime ciertis peraulis che putrop si stan pierdint e no capìs parcè. Mi plâs doprâlis tai miei tescj. Un esempli par dutis al è propit “nijò”: une peraule che o sintivi dî di gno nono ogni volte che i domandavi «Dulà vâstu, nono?», lui mi rispuindeve «inniò», di nissune bande.
_
La tô e je une estetiche no dome musicâl: mi somee che tu tegnis ancje ae part visuâl, sedi grafiche, fotografiche, che video. Ise vere?
Sì, par me lis imagjins a àn di acompagnâ la musiche e evocâ chel che tu sintarâs. Par fâlu o colabori cun doi artiscj, Riccardo Carpanese pe fotografie e Giulio Squarci pai videos. Cualchi volte o doi jo cualchi spont, ma pe plui part des voltis lis ideis a vegnin di lôr: a rivin a interpretâ benon la mê vision.
__
Un stîl particolâr ancje te vôs. Ise une sielte espressive?
Di zovin o sberlavi une vore di plui (al rît, ndr), ma cumò o ai cjapât un stîl di vôs plui sot vie: par me e je la memoreazion de fragjilitât. ❚

……………………………………………………………………………………………..

FOCUS. Il disc

Il disc di Massimo Silverio al è fat di dîs tocs: «Šchena», «Criure», «Jevâ», «Colâ», «Nijò», «Grusa», «Šcune», «Piel», «Algò» e «(Grim)». Lis atmosferis a son il reon di une estetiche tant personâl che e sune gnove e tal stes timp classiche, ancestrâl. Al messede classic e contemporani, folk e sperimentâl, acustic, eletroacustic e eletronic. I struments doprâts a son classics tant che il violoncel, il liron, lis percussions preparadis, il piano, o folk tant che la guzla – strument des Alps Dinarichis – ma ancje sintetizatôrs, ghitaris, orghins. Parsore di dut chest al è il ricam di une vôs stratignude ma che in cheste tension e risulte tant potente e liriche.
◆ Par vê une cerce de poetiche di Massimo, ve ca il test di «Nijò», la cjançon trasmetude te trasmission de BBC di Iggy Pop: «Neri al savôr/ Dal dut lassâ /Mai plui sarà lusôr/ Mai plui sarà vosâ/ Di lavris vierts/ Ador di un zûc/ Ch’al va cul dut passâ/ Poiansi in ogni lûc/ E tal sunsûr/ Cidin dal cîl/ Colât tal cûr/ Contimi/ Di cuan ch’i erin aiar/ In nijò a cjatâ/ La polse al suspirâ/ Neri arsinç/ Purpure fin/ Di un ridi a dut savôr/ Di un vivi a plen amôr/ Crot, come il flât/ Cjalcjât tal cuel/ E mai rindût svualât/ Un grop tignût in muel/ Scuindût, glotût/ Lontan dal fûr/ E vie dal dut passâ/ Sporcjât da ogni zûc/ Fint al sunsûr/ Berlât dal cîl/ In muse al cûr/ Contimi/ Di cuan ch’i erin aiar/ In nijò a cjatâ/ La polse al suspirâ». ❚

…………………………………………………………………………………………..

LINK & LEAMS

Cualchi toc di Massimo si pues scoltâ sul sît Bandcamp, li dal account de sô etichete discografiche Okum a chest link: okum.bandcamp.com/album/massimo-silverio-hrudja, dulà che si pues ancje ordenâ il disc. Si pues seguî Massimo e la Okum ancje su Instagram @okum.produzioni e su Facebook www.facebook.com/okum.produzioni. Massimo al à ancje un account personâl su YouTube www.youtube.com/@massimosilverio Facebook www.facebook.com/massimo.silverio e Instagram @massimosilverio. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +