Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

NO SON PERAULIS PAR VECJOS. Flat tax

Bete di Spere

Mandi nono!
Mandi frute! Ce stâstu cjalant?

Un program di politiche, nono. A barufin come simpri.
Eh sì, frute. E je la robe che a san fâ miôr. Barufâ al è plui facil che mandâ indevant un paîs. E su ce barufino vuê?

Su la flat tax!
La flât ce?

Tax, nono. Al vûl dî…
Ah. Cheste le sai: tax e je une tasse. No ur bastave di robânus bêçs par talian: si son inventâts di robânusai ancje par forest. Ma no mi frein!

Brâf, nono!
Ma parcè “flât”? Vere che nus fasin paiâ ancje l’aiar che o respirìn, ma o crodevi che al fos dome un mût di dî.

Ma no, nono…
Ma tassino il flât a ducj? O dome a chei che lu àn pesant? Se un al mangje in blanc isal esonerât? E se al guste cun broade e muset, aial di paiâ?

Ma no…
E cemût fasino a controlâ? Àno machinaris tant che l’etilometri, dome che invezit di misurâ il vin a misurin la puce?

Nono…
Ti fermino par strade, àno organizât patuliis di pueste? Sigûr si metin dongje dal confin cu la Jugoslavie, par becâ chei che a van a mangjâ cevapcici!

Scoltimi…
A àn ancje reson! No ise miôr une biele luianie, cence dut chel ai e chê cevole che i metin dentri i slâfs?

Nono, lassimi fevelâ! No si clame flât tax, ma flat tax. Flat par inglês al vûl dî plat, uniformi, dut compagn.
Duncje a tassin il flât a ducj? Che lu vedin bon o trist, nol cambie nuie?

No, nono, il flât no jentre nuie! Scoltimi ben: “flat tax” e je une tasse cuntune percentuâl compagne par ducj, cence alicuote. Le àn proponude chei dal gnûf guvier.
Ce vuelial dî? Che jo o paiarès la stesse percentuâl di un che al vuadagne un milion di francs, come Berlusconi?

Sì, nono, la flat tax e funzione propit cussì.
Ma mi soi pierdût: nol è Berlusconi al guvier, no?

No, nono, ancje se la idee e jere ancje sô.
Ben, chel no mi maravee! E ce percentuâl saressie?

Cualchidun al fevele dal 15%, ma no si metin dacuardi. E dopo no son sigûrs di fâle propit “flat”: forsit le fasin cun dôs alicuotis.
No mi maravee nancje chel: politics che no son propit politics che a fasin une flat tax che no je propit flat! Al sarès stât miôr meti une tasse sul flât: il lôr, però! Magari a varessin berghelât un pôc di mancul e fat alc di plui di sest! ❚
Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +