Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

NO PAR FURLAN… MA BOGNS. Martina Iori, e lis sôs storiis di ‘Amore & Buscofen’ | Ocitanie, cuistion linguistiche e nazionâl

............

Martina Iori, e lis sôs storiis di ‘Amore & Buscofen’
Nûf cjançons in stât di concuistâ il cûr e lis orelis di ducj: di chei che ur plasin la melodie e di chei che a àn guscj un tic plui dificii, un tic plui rock o folk o jazz o indie. A son chês che si cjatin dentri dal prin disc di Martina Iori, cjantautore ladine fassane che dopo passe doi agns di concierts in Ladinie e inaltrò ator pe Europe, dal Friûl ae Gjermanie e fintremai tal Paîs Basc, e à metût intun cd pinsîrs, peraulis e emozions.
Compagnade di Marco Stagni al liron e di Enrico Tommasini, la zovine cjantante e polistrumentiste (ghitare, ukulele e violin) di Delba di Cjanacei e conferme lis sôs cualitâts di autore e di interprete, che e veve mostrât cun sucès intant dai siei concierts tes sôs esibizions dal vîf.
De sô version dal imni fassan ‘Lo che i pré’ ae version speciâl cuntun cuartet di arcs dal so piçul classic ‘Via con mia musega’ al è dut un biel scoltâ.
Martina Iori, “Amore & Buscofen”, 2016. ❚
Marco Stolfo
_______________________________
Ocitanie, cuistion linguistiche e nazionâl
Nol è mai masse tart par lei un bon libri. Chest al vâl par sigûr par ‘Occitan. Une langue en quête d’une nation’: un libri par francês di une autore taliane che al conte la la lenghe d’oc e la Ocitanie. La publicazion, dade fûr doi agns e mieç indaûr dal IEO (Institut d’Estudis Occitans), e da cont dai studis fats di Francesca Zantedeschi intant dal so dotorât di ricercje alì dal Istitût universitari european di Florence.
Il libri al conte il dibatiment in cont de lenghe ocitane vie pal Votcent, i studis linguistics e leteraris e il storic antagonisim tra centri e periferiis dal ‘Hexagone’, tra nord e sud e tra tieris e lenghis d’oc e d’oil: tant a dî tra Ocitanie e France.
Francesca Zantedeschi e fronte la evoluzion e il potenziament dal stât nazionâl francês, la alteritât ocitane, lis rivendicazions culturâls e linguistichis che a deventin alc altri, tra istancis regjonalistis e visions plui o mancul claris di Ocitanie e di nazion ocitane.
Francesca Zantedeschi, “’Occitan. Une langue en quête d’une nation”, cIEO, Tolose, 2013. ❚
M.St.

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +