Un disc diret, cence zîr di peraulis. Doi cjantautôrs braurôs di no jessi diplomatics e che a metin la lôr anime tes cjançons. A son i Rive no tocje, la cubie de basse furlane formade dal Citòs e dal Polente, val a dî Fabrizio Citossi e Franco Polentarutti. Culì nus fevelin di lôr e nus presentin il gnûf disc: Lis conseguenzis dal deliri.
«No o sin i Rive no tocje. “Rive no tocje” come chê sensazion di jessi precaris in dut. Te vite e ancje musicalmentri. Si rive no tocje a saltâ fûr».
Dopo di Svuaze, il prin album jessût doi agns fa e dal dut autoprodusût, Citòs e Polente a son tornâts in studi par contânus diviersis storiis dal teritori, in tun costant deliri.
Dut chest mantignint il lôr stîl no convenzionâl, cun sunôrs e visions di ogni sorte.
L’album “Lis conseguenzis dal deliri” al è ancjemò plui speciâl, parcè che al è il disc numar 51 dal catalic di Musiche Furlane Furlane, la etichete discografiche nassude tal 1999 de esperience di Radio Onde Furlane e dal Premi Friûl.
«La nestre e je une storie di blues reâl vivût su la piel. Il disc si ricoleghe ae musiche nassude di un miscliçot jenfri poesie e blues. Chest par dimostrâ che no dome i cuei ma ancje la basse furlane e rint onôr a chest stîl. In plui il Polente al declame lis sôs parts propit come intune poesie di cjamp o di strade. Di culì e dal fat che al è il deliri che nus à puartâts a fâ il prin disc, al è nassût il non dal album “Lis conseguenzis dal deliri”».
Lis cjançons a son 14. Ognidune di chestis e met in evidence i aspiets di ce che al è stât fat a nivel politic e sociâl in ducj chescj agns, e nô cumò o stin paiant lis conseguencis.
Cun blues, divagazions psichedelichis, sgrasais, declamazions poetichis e musiche eletroniche, i tocs a àn dal ironic e sureâl, ancje se clarementri il motîf al è di denunzie.
Denunzie a chês che a son lis imagjinis manipoladis e ribelion ae volontât des istituzions.
I artiscj nus vuelin ancje fa rifleti su chês che a son lis lotis ambientai de Basse Furlane, come chê pes pompis de aghe e nus contin di odi, di ipocrisiis e di vueris che no varessin mai di sucedi.
I titui a son za di lôr rapresentatîfs dai tescj e di ce che a recitin: La multinazionâl, Polente against the machine, Vosadis mistichis, Incuinament mediatic, Vuere Artesiane, Lis brigadis rosè e Colant ju par un gleron a For Davuarti a 17 agns…
«La cjançon che plui nus rapresente e je Manzin stomp, un blues che al ricuarde la figure dal partigjan de basse furlane Gjelindo Citossi. A chest om i mancjave un braç e istès al cjamave la pistole cun tune man sole.
Une figure mitiche che no à ancjemò ricevût la atenzion meretade di bande des istituzions. Polente al à un cuadri di Manzin a cjase: un caratar fuart, che no si pleave denant di nuie. Vuê o varessin di jessi di plui cussì come Manzin. Cun la schene drete.
Claudio Coianiz al à sunat cun no in chest toc cun il so orghin e probabilmentri in curt e deventarà ancje la colone sonore di un film».
I Rive no tocje, dopo la scree e presentazion dal Cd dai 30 di Setembar te cjase di Leon a San Zuan al Natison, a stan za programant un pâr di concierts par coinvolzi ancje lis personis a lotâ a traviers de musiche e de poesie.
Par meti dongje il disc, si son zovâts de colaborazion di amîs musiciscj: Claudio Cojaniz, Jvan Moda, Mauro Raddi e di part dai Trastolons (Fabian Ritz, Guido Carrara, Raffaele BB Lazzara, Lussie di Uanis). Al conte Citòs: «Podê colaborâ cun i Trastolons al è stât un grant onôr e ancje un omaç e un ricuart dal poete trastolon Raffaele BB Lazzara, che nus à lassât cualchi mês fa, un grant artist, che simpri al inovave. Tal disc al è un toc cjantât propit di Raffaele (Polente against the Machine)».
Par savê di plui sul Citòs e Polente e i lôr progjets, ju cjatais sul web. ❚
✒ Moira Pezzetta
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +
La rassegne / Avostanis 2023, un viaç a scuvierzi ce che al reste de sacralitât
A son 32 agns che i Colonos a rindin l’Istât furlan un laboratori di sperimentazion creative e di riflession cence confins. Intal curtîl dal vecjo complès colonic di Vilecjaze, “Avostanis” e je deventade une rassegne che no si pues mancjâ par capî ce che si messede inte culture contemporanie no dome di chenti: culì a […] lei di plui +
Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas
Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +
L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?
Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +
Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront
Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +