Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La imprese dal… Mil

Oscar Puntel

La proteste la fassin cul volantinaç. Sfueis stampâts in propri a caratars cubitâls, pdf che a zirin vie mail e proclams dal lûc internet. Chel dal “Mil” – cemût che a son clamâts a Gjenue – no si fermin denant a nie. Nancje devant al vescul, chel bons. Angelo Bagnasco, che al è ancje president de Conferente episcopâl taliane. E ai prins di Zenâr, cuant che il moviment indipendentist ligure al veve domandât di podê celebrâ une “messe zeneize”, val a dî une messe par gjenovês, (la gnove e jere stade ripuartade ancje tal numar de Patrie di Zenâr – Fevrâr) si son sintûts rispuindi un siôr “no” de Curie. Inalore no àn spietât doi viaçs, prontant un dai lôr documents, dulà che si contestavin trê robis. Si lei: «Pont prin: la decision e je motivade dal fat che il “gjenovês” e ven considerade dialet e no une lenghe, come che invezit e je. Pont secont: si domande al Consei regjonâl di prontâ une leç che e declari il gjenovês lenghe, par che e sedi pupilade e insegnade a scuele, no dome par no pierdi la atualitât, ma ancje par che e deventi fondament di chê vere integrazion tra cui che al è nassût a chi e i forescj. Pont trê: si invide il vescul di Gjenue a studiâsi par ben la vere storie di Gjenue e de Ligurie».
E je propit la storie, la vere ossession dal Mil. Il moviment no si definìs secessionist, par vie che nol ricognòs, par principi, la anession al Ream di Savoie prime e al Ream di Italie po. E su la fonde di chest supuest, la Ligurie e varès mantignût inalterât tal timp, une sorte dirit internazionâl ae indipendence. Se e cole la legjitimitât, e cole il palc: no nd’è bisugne di domandâ separazions. Stant a ce che a disin chei dal “Moviment”, la anession ae cjase Savoie, sancide dal Congrès di Viene dal 1814 e operative ai 7 di Zenâr dal 1815, e sarès une violazion ae stesse motivazion pe cuâl al fo convocât il Congrès (stabilî la sovranitâts esistint prime dal 1797) e al ve la ferme contrarietât dal legjitim e sovran guvier de Republiche di Gjenue. Cun di plui sul teritori no si sarès votât nissun plebissît di anession.
Chei dal “Mil” si fâssin puarte-vôs di une istance indipendentiste che e passe la Ligurie. Chel teritori che al fo par siet secui sot de Republiche di Gjenue e che al cjape dentri ancje lis tieris assegnadis ae provincie di Alessandrie e al Piemont, in gracie de leç Rattazzi dal 1859. La Ligurie indipendent che e àn iniment e sarès une Republiche federâl, che e garantissi la massime autonomie a dutis lis comunitâts liguris sul model de Confederazion svuizare. Par intant, a son rivâts adore di puartâ a cjase, tal ordin: la titulazion di une place di Gjenue ae viele Republiche e il bon acet dal consei comunâl ae poie di une targhe sul monument a Vitori Emanuele II che e spieghi il rûl davuelt dal sovran tant dal “Sacco di Genova”.

_________________________________________

Interviste al vulcanic president che al à in asse i Savoia
Al berle e al scjalpite al telefon, Vincenzo Matteucci, president dal Mil, il Moviment indipendentist ligure. Setante agns, di profession dentist, al criche il dì sul puarti di Gjenue e lui al scomence la zornade cu la rassegne stampe. Po al pronte i bancuts par tirâ su lis firmis.
Matteucci, ancje pe “Messe zeneize” o vevis mobilitât il popul?
«Chê aromai e je passade. O tirìn su firmis di continui. Ma in chel câs, il vescul nol pues nie. Il Stât al ricognòs ciertis lenghis, come tal vuestri câs, ma chês altris? A son fiis di nissun».
Parcè la vuestre ise une lenghe?
«La àn simpri fevelade. E je simpri stade la lenghe de Ligurie»
Ma esistie une gramatiche?
«O vin libris, leterature. Che lu domandi al professôr Franco Bampi. Che lu clami: 320.43… al è lui che al è daûr a studiâ la nestre lenghe. E par che a sedi ricognossude tâl».
Passìn ai programs. L’aspiet plui colorît al è che vês in asse i Savoia.
«Purcits! Nus àn fatis di ducj i colôrs. Ju odeìn. Ma si rindêso cont che cuant che la nestre citât a fo sachizade tal 1849, Vittorio Emanuele II al scrivè a La Marmora che al veve fat ben cuintri chê “maledetta e infame razza di canaglia”.
E po o varessin di acetâ che la place plui biele di Gjenue e vedi une statue dal re?».
O domandais la indipendence de Italie par vie che no ricognossês la anession.
«Dal sigûr. Nô no domandìn la secesion. Il divorzi si domande cuant che si è sposâts, nô no sin mai stâts sposâts cu la Italie».
E dopo dut chest timp, speraiso di stacâsi?
«Dopo trop timp Macao ise deventade indipendent dal Portugal?
No lu sai.
«400 agns. Ma insome: il Kossovo sì, la Cravuazie sì, la Slovenie sì. Parcè nô, no?»
E cemût speraiso di fâ?
«Fassint leve sul desideri dal popul, su la cussience de int. E cun chestis o sburtìn viers lis istituzion.
O volìn jentrâ in Consei regjonâl, tal 2010 e fâ ancjemò di plui casin. Ogni dì o vin doi mil contats sul sît internet. A ogni bancut o din vie cinc mil volantins».
E in sede Onu, vêso provât a pocâ?
«La Onu e dîs che il probleme al è dal Stât che o sin peâts».
La strade viers indipendence ise cuvierte di federalisim?
«Se nus al dan no si lamentìn. Ma no tal sens leghist dal tiermin. La Ligurie e à un jentrade fiscâl che e je fate di tassis portuâls di trê puarts. Chescj a rindin 5 miliarts di euros (plui dal belanç di dute la regjon), che a finissin ducj a Rome. O domandìn che almancul l’80% di chei bêçs a restin chi.
E ancje la gjestion de energjie de Ligurie:
o volìn fâ come i valdostans. O domandìn une societât che e sedi di competence de nestre Regjon».
Bhe, chest lu podês domandâ diretementri al “vuestri” ministri Scajola.
«Impussibil: al è talianot».

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +