Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSICHE. Il cîl di Giulia

............

Luncs cjavei neris, voi grancj e une vôs dolce ma risolude, cuntun curiôs “ere” francês. Giulia Daici e da une gnove muse ae musiche cjantautorâl furlane al feminîl, cul so prin disc in marilenghe daspò doi lavôrs par talian. Il cd si clame “Tal cîl des Acuilis” e in cuviertine al è propit un prin plan de cjantante cu la schene crote e une acuile tatuade.
***
Giulia, le âstu sul seri chê acuile alì?
O dîs daurman che no si trate di un efiet di Photoshop e che la acuile mi è stade pardabon disegnade su la spale, però nol jere un tatuaç permanent. O volevi sotliniâ il rapuart impuartant che mi lee aes mês lidrîs, ai miei ricuarts, ai miei afiets e al gno Friûl che, pardut e par simpri, o puartarai cun me tal cûr, come juste apont un tatuaç indelebil su la piel.
La acuile e da ancje il titul al disc…
O crôt che l’album nol podeve clamâsi in maniere difarente: al è propri tant che o stavi scrivint chest toc che o ai scomençât a sintî simpri plui fuarte, prime tal cûr e po ancje tal cjâf, une sorte di cjampanute che cul so scampanotâ mi stave fasint sintî e capî che al sarès stât biel podê dâ visibilitât e fâ scoltâ ancje i miei tocs par furlan, metintju juste apont intun disc.
E cemût ti sintistu tant che “esordiente” in marilenghe?
Chest al è il gno prin disc par furlan, e je vere, però no je la prime volte che o scrîf in marilenghe. “Tal cîl des Acuilis” al è di fat une ricuelte di cjançons par furlan che jo o ai scrit intai ultins dîs agns. O ai vût une vore gust di fâ chest omaç ae mê tiere e ai miei afiets, e in particolâr ai miei nonos che tant mi àn dât e tant a àn fât par me: a son stâts propit lôr, i miei nonos, a insegnâmi la marilenghe. “No tu sês”, par esempli, al è scrit pal nono materni: al è un toc dal 2002 e fin cumò lu vevi cjantât pocjissimis voltis, di une bande parcè che mi comôf ogni volte che lu cjanti, e di chê altre parcè che o vevi voie di cjatâ il contest just par fâlu scoltâ. Cumò chest contest lu ai cjatât. E mi sint in pâs cun me, cu la mê tiere e cun lui.
Il cîl e l’aiar a tornin dispès tai tiei tescj, ce vuelial dî par te?
“Nel cielo” e je stade la mê prime cjançon e di chê volte a son passâts plui di 15 agns dulà che, e je vere, o ai continuât a puartâ il cîl e l’aiar inte mê musiche. Inte vite si à bisugne di cjalâ adalt e si à bisugne di respirâ, no dome ossigjen ma ancje (e forsit soredut) libertât, veretât e sperance.
Trop Friûl isal dentri di chest lavôr?
In chest disc al è dentri dut il Friûl. Al è un album pal Friûl e dal Friûl, chest biel Friûl che une part impuartante a son sigurementri lis monts che jo o ai la fortune di viodi ogni dì ator di me. O cjali simpri la lôr cime e il lôr “mantel” che si colore mo di vert, mo di ros, mo di blanc, e tant che lis cjali o pensi simpri ce tant che o soi fortunade a jessi nassude chi e a vivi chi, tal mieç di lôr, tal mieç de nature, chi tal gno biel Friûl.
✒ Natascia Gargano

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +