Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Mieç consei regjonâl al zure par furlan

Mastiefumate

Interessante la prime sentade de XIII legjislature dal Consei regjonâl. Soredut pal zurament dai conseîrs. Si sa che di cualchi legjislature incà al è pussibil fâ il zurament, in plui che par talian, ancje tes lenghis di minorance ricognossudis de leç 482 dal 1999.
◆ Po ben, chest colp 23 elets su 49 a àn zurât intes leghis di minorance. In particolâr 21 par furlan, 3 par sloven, 3 par todesc. In doi câs, il conseîr Mazzolini e il president Fedriga, a àn zurât adiriture doprant dutis e trê lis lenghis di minorance.
◆ Ancje la distribuzion daûr dai partîts di partignince e je interessante. 6 elets dal PD: Carli, Celotti, Martines e Pozzo par furlan; Pisani par sloven; Mentil par todesc; 5 de Leghe (che une volte e jere dal Nord e che cumò e je di Salvini): Bordin, Budai, Fedriga, Ferrari, Miani par furlan; Fedriga ancje par todesc e par sloven; 5 de Liste Fedriga: Bernardis, Di Bert, Lirutti, Mazzolini e Morandini par furlan; Mazzolini ancje par sloven e todesc; 2 dal Pat pe Autonomie: Liguori e Moretuzzo par furlan; un di Forza Italia: Novelli par furlan. E insom, e cheste e je une gnove di regjistrâ, ancje 4 conseîrs di Fratelli d’Italia: Anzil, Basso, Maurmair e Treleani che a àn doprât ancje il furlan.
◆ Un bon segn che la tornade legjislative si vierzi in chest mût: o sperìn che e sedi la spie di une gnove cussience. La specificitât di cheste regjon, di fat, e je la presince e la convivence pacjifiche di plui minorancis linguistichis e duncje di plui culturis che a àn dirit di esistence e, se mai, di incressite intun confront che al inricjìs chest sflicut di tiere tal cûr de Europe.
◆ O volìn sperâ che al sedi il moment just par frontâ la riscriture dal statût de autonomie, aromai “vecjo” di sessante agns, cul inseriment necessari e indilazionabil des minorancis linguistichis che ancjemò no son previodudis ni ricognossudis di nissun articul.
◆ Ma, di là dal fat juridic impuartant, nus plasarès che, intune stagjon di discussions a nivel statâl su lis modifichis costituzionâls e su lis autonomiis diferenziadis, si cjatàs il timp e la volontât par decidi in regjon su cuistions impuartantis come la competence primarie te scuele, il furlan tai orghins di informazion publics, in particolâr inte RAI che altris regjons a statût speciâl a àn za di tant timp, e sul rûl des assembleis des comunitâts linguistichis todescje e furlane za in vore, e su la costituzion di chê slovene, par ricognossi un rûl ancje ai comuns.
◆ In chest sens nus pâr une vore significatîf il zurament dal president Fedriga in dutis e trê lis lenghis di minorance. O sperìn che nol sedi dome “folclôr” ma un at fuart par marcâ une diference, une alteritât rispiet al stât talian. Po dopo, no volaressin che chestis culturis diferentis a vignissin messedadis intal unic cjalderon dal “io sono FVG”, un esperiment di inzegnarie gjenetiche che nancje in timps di ogm al è destinât a funzionâ. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +