Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Meti adun utopie e concretece

Dree Valcic

✽✽ I prins dal an passât o vevin domandât di slargjâ lis pretesis par chel che al tocje la domande di autonomisim, par che no si fermàs dome a une fâ une liste di principis sacris in cont de libertât e de autodeterminazion dai popui, ma che e sburtàs par metiju in vore, almancul in part. O domandavin, in sumis, di meti adun utopie e concretece.
✽✽ O crôt che il gjornâl, la clape, i abonâts e ducj chei che a stan daûr aes iniziativis puartadis indenant vie pal 2023, a puedin confermâ i nestris sfuarçs e il fat che no si sin tirâts indaûr par nuie. Ma jessi contents dal lavôr fat, di trop che o sin rivâts a tirâ sù intal ortut de Patrie, nol covente a nuie se no podìn metilu a miezis cul stes sfuarç fat tor ator di nô.
✽✽ O vin di jessi clârs: invezit di fâ pas indenant, o podìn dî che la bataie su la cuistion furlane, par jessi bogns, si è impoçade, cun cualchi sbroc di vivarosetât dome denant di ofesis macroscopichis, tant che il dinei al Messâl par furlan.
✽✽ E je une afermazion pesant, parcè che intant i siei nemîs a àn fat progrès grancj e a son rivât a meti sù ostacui simpri plui grancj inte metude in vore dai dirits dal popul furlan.
✽✽ Se intal Zenâr dal 2023, o vevin la sensazion fuarte che concets tant che “Triveneto” e “grande Nordest” no jerin dome rivocs di grups politics e industriâi, vuê o podìn ricognossi cemût che chescj plans a sedin daûr a afermâsi cence cjatâ nissun resistence.
✽✽ O sin denant di une capitolazion cence cundizions, une bandiere blancje svintulade cun sodisfazion e compensade cun prebendis eletorâls e manageriâls sioris.
✽✽ In chest contest il Friûl al viôt lâ in mancul il so pês intes sieltis strategjichis che a contin, e al paie il cont di un declin demografic dramatic, compagnât di un disvilup che nol esistent, o che al è cence cjâf cuant che al pues gjoldi di une distribuzion a ploie di risorsis economichis mai viodudis prime inte nestre regjon. Milions di euros dâts fûr e risultâts assents, come che o podìn viodin a clâr in ducj i setôrs de vite publiche, tacant de sanitât.
✽✽ Vaìnsi intor alore, cemût che o vin fat dispès tal passât? Al è cualchidun che al dîs che no vin plui nancje lis lagrimis par fâlu.
✽✽ Alore fuarce, dismovìnsi, cence miezis peraulis “Fuarce Friûl” e nin indenant. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +