Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Tu ce puedistu fâ

............

Sul Corriere della Sera di Sabide prin di Setembar e je stade publicade une interviste fate al gardenâl Carlo Maria Martini ai 8 di Avost di chest an, cualchi setemane prime de muart. E je une sorte di testament spirtuâl. Il gardenâl le à lete e aprovade.
O desideri ripuartâdint cualchi toc; o pensi che nus slargjarà il cûr; dal sigûr nus fasarà rifleti.
I è stât domandât: – Cemût viodial la Glesie?
«La Glesie te Europe e te Americhe dal benstâ e je strache. La nestre culture e puce di vecjo, lis nestris glesiis masse grandis, lis cjasis religjosis vueidis, la burocrazie glesiastiche ingruessade, i nestris rîts e vistîts in pompe magne. O sai che no si pues molâ dut intun colp, ma si podarès cjatâ personis libaris e plui dongje de int come che a son stâts il vescul Romero o i gjesuits di El Salvadôr. Culì di nô, dulà sono finîts i profetis che nus vierzin il cûr? Nol è just blocâju cu lis cjadenis de istituzion».
– Cui puedial dâ une man a cheste nestre Glesie?
«Jo o consei il Pape e i vescui di cirî dodis personis fûr dai schemis precostituîts e di metilis tai puescj di direzion. Personis che a scoltin i plui tribulâts e che a vebin zovins dongje di se, par sperimentâ stradis gnovis. O vin dibisugne di int che e bruse di passion; dome cussì il spirt al pues slargjâsi dapardut».
– Ce conseial di fâ par sveâ cheste glesie?
«O consearès trê imprescj. Il prin al è la conversion. La Glesie e scuen ricognossi i siei erôrs e jentrâ tune strade dal dut gnove, començant dal Pape e dai vescui. I scandui de pedofilie nus sburtin al gambiament. Lis domandis su la sessualitât e su dutis lis problematichis peadis al cuarp a spietin rispueste. O vin di sancirâsi se la int e scolte ancjemò i conseis de Glesie in materie sessuâl.
Il secont imprest al è la Peraule di Diu. Dome chel che al sint intal so cûr cheste Peraule, al è fra chei che a judaran la Glesie a rinovâsi. La Peraule di Diu e je semplice; e cîr un cûr amì che le scolti. Ni i predis ni il dirit cjaluni a puedin sostituî l’interioritât de persone.
Il tierç imprest par vuarî a son i sacraments. Chescj, a àn di jessi un sostentament su la strade e tes debolecis de vite. O pensi a ducj i divorziâts, a chei che si cjatin tun secont matrimoni, a lis fameis slargjadis. Dute cheste int, e à dibisugne di une protezion speciâl. Se lis fameis si sintin slontanadis de glesie, o pierdarìn ancje lis gjenerazions a vignî. La domande se i divorziâts a puedin fâ la comunion e varès di sedi ribaltade. Al sarès di dî: cemût lis fameis che si cjatin in situazions intrigadis puedino cjatâ zovament tai sacraments?
La Glesie e je restade indaûr di dusinte agns. Parcè no si daie une scjassade? Vino pôre? Pôre, impen di coragjo? La fede, la fiducie, il coragjo a son la fondamente de Glesie.
Jo o soi vecjo, malât e o dipent dal jutori di chei altris. Lis personis buinis dongje di me mi fasin sintî il lôr amôr. Chest amôr al è plui fuart dal sintiment di sfiducie che ogni tant o provi tai confronts de Glesie in Europe. Dome l’amôr al vinç la strachetât. Diu al è amôr. Par chest, o ai ancje jo une domande par te: tu, se tu i vuelis ben a la Glesie, ce puedistu fâ par jê?» ■
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +