Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Brutis realtâts

............

furmiis e grîs intun dissen Gianni Di Lena
Furmiis e grîs (dissen Gianni Di Lena)

In chescj moments li che il gnûf guvier al à un andament plui che mai centralizât, si à la sensazion che la peraule “federalisim” no esisti plui e che la specificitât di une Regjon autonome e vegni vulintîr dismenteade. E cussì, intant che o pensi a la centesime bastonade che al cjape il nestri Friûl, ancje o continui a cjalâ a ce che al sucêt dulintor di me.
Cuant che o jeri frut, lant pal bosc, si podeve cjatâ dongje di un troi un côl di brene secje, fruçonade, cuntun va e ven di furmiis: al jere un furmiâr. Nô fruts, o cjapavin un stec e o foropavin il grum provocant dut un cuarantevot fra lis furmiis.
Cheste imagjin e je la burocrazie di vuê mai vonde passude di cjartis, di firmis e di documents; e aumentarà e e coparà i piçui; nus ridusarà a un grant furmiâr confusionât cun pendence a psicopatologjie coletive.
Cuant che o jeri frut o vevin daûr di cjase tun sierai il gjal e un pocjis di gjalinis. Ogni tant o cjalavi il cîl e o vedevi là sù i ucielats che a ziravin in cercli e a spiavin par plombâ jù a colp sore une polece. I gjalinârs e i lôr abitants a jerin vigjilâts speciâi di besteatis che a svolavin.
Mi somee che nô o sin compagns; o vin la leç de privacy, ma i controi, di ce che si sint, a aumentaran in dut e dapardut; il stât nol à stime di nô, no nus trate di citadins, ma di nemîs simpri pronts a imbroiâ. Lis gnovis leçs nus rindaran suspietôs ancje di chel che al vîf dongje, come ai timps di Ceauşescu in Romanie. Simpri plui spes si sint a dî: “No pues cjacarâ par telefon; si viodarìn; si sintarìn a vôs.” Al aumentarà il dubi che spiis scuindudis nus tignin di voli in ce che o fasìn, ce che o palesìn, ce che o telefonìn.
Cuant che o jeri frut, in primavere si leve pai prâts a cjapâ i grîs. Si jentrave cuntun frosc inte buse e si stiçave il gri fint cuant che al saltave fûr; si lu cjapave e si lu poiave tun vasut di veri o tune latine vueite di conserve; si poneve dentri dôs fueis di lidric e si le taponave cuntun tapon sbusât par lassâ cori l’aiar; o metevi il vasut sul barcon e o spietavi che il gri al scomençàs a cjantâ te sô preson.
Chel gri o sin nô. Mi è displasût sintî a pontificâ tai discors uficiâi che cumò ancje i puars a àn di parecjâsi a fâ sacrificis. I puars, i sacrificis ju àn simpri fats; al è in alt che no ju fasin mai. O sin ancje nô tun vasut che al deventarà simpri plui stret e la monede, fra tassis e benzine, e sglinghinarà simpri di mancul; ma nus spiegaran che al è biel continuâ a cjantâ.
Il furmiâr, l’ucelat e il gri: trê imagjinis di cuant che o jeri frut… trê brutis realtâts dal moment di vuê. ■
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +