Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. A proposit di invasions

............

Simpri di plui ancje in Friûl e su la stampe locâl al ven dibatût il problem de invasion dai extracomunitariis e sore dut de int di fede islamiche che e cjape simpri plui pît e che si impon  midiant di moscheis, di scuelis e di cimiteris. Daprûf di chescj fats la int si divît fra une vierzidure tai dirits umans a un sierâsi pe salvece de Europe. Autôrs come O. Fallaci o M. C. Allam nus terorizin cui pericui; la Leghe e fâs une crosade cul venerabil Marc di Davian e la bataie di Viene dal 1683; il magjisteri de glesie nus mene su la strade dal dialic; altris moviments nus visin che chescj fats a son une benedizion. E dut al devente un grant gjespâr.
Prime di dut i musulmans a no son la prime invasion che o vin: dal 1866 la Italie si è imponude di parone in Friûl. E à menât e messedât culì dut ce che i à parût. Cjalant a la culture islamiche, tignìn presint che o sin za stâts svinidrîts di chê taliane.
Cjacarìn di Islam, ma batìnsi par une Italie federâl, cuntune nestre plene autonomie di Rome e di Triest.
Tignìn presint che a esistin i segns dai lûcs che a son di rispietâ; nissun pues vignî cjase mê a fâ ce che i pâr e i plâs; chest però al vâl ancje pe Italie che si dîs civîl e no dome pal Islam che al ven marcât di barbar.
I maometans a vulin distruzi la nestre religjon catoliche; ma chest lu stin za fasint di bessôi cu la nestre societât materialiste, sclave dal marcjât e dal profit. O stin pierdint ancje la memorie de anime cristiane: o stin deventant teren di ocupazion dal prin sensâr che al passe. No si pues difindi il crocifìs tes scuelis, cuant che lis scuelis a dan chei politics e inteletuâi che la television e presente; no si pues tignî  la crôs tai tribunâi se la justizie e lis peresons a son di sgrisulâsi; no si pues difindi il Vanzeli tune societât che lis regulis dal Vanzeli nancje no lis cognòs.
Si podarès dî: Furlan, prime di curâ i maometans, cure te stes.
In chest gjespâr la nestre glesie locâl e fâs ben a tasê parcè che fint cumò no à difindût lis etniis di cheste tiere, ma si è butade cu la politiche dal invasôr e nus à imponudis regulis di une religjon foreste al nestri spirt.
A proposit di invasions, o vin dibisugne di voltâ pagjine, di riviodi dut e di ricjatâ, se o sin in timp, la nestre anime furlane. Daspò la Bibie e zonte: «Volêt ben ai forescj, parcè che ancje vualtris o sês stâts forescj». (Dt. 10,19)
Al di sore di ogni discussion, tes necessitâts, no stin a cjalâ ni la religjon ni la piel, ma cirìn di vierzi cun sintiment anime e cûr.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +