Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Malborghet e Valbrune al met cartei in cuatri lenghis

Luciano Lister

I nons dai paîs dal comun di Malborghet e Valbrune si mostraran in dutis cuatri lis lenghis de comunitât. La aministrazion comunâl e sta fasint plui domandis di contribût public, cun chê di meti sul tacâ e sul finî dai paîs cartei cui lôr nons tes cuatri lenghis dal teritori, o ben sloven, todesc e furlan, dongje dal talian.
Dal municipi di Malborghet l’assessôr ae culture, Alberto Busettini, al à dit che cheste domande e ven des associazions dal teritori bielzà di timp incà; cumò la zonte comunâl le à fate sô ad implen.
◆ Su la fonde de leç regjonâl 24/2021, il Comun al à fat domande par meti in vore il bilinguisim visîf; su la fonde de leç statâl 38/2001 e de leç regjonâl 26/2007, midiant des iniziativis par doprâ la lenghe slovene te aministrazion publiche, al à invezit fat domande par meti la segnaletiche stradâl plurilengâl.
Dal Comun a àn fat savê che i bêçs pe part de lenghe furlane ju metarà il Comun stes; i cartei a saran, cussì, in dutis lis cuatri lenghis ricognossudis sul teritori a nivel uficiâl, tant des leçs dal Stât talian che de Regjon Friûl-Vignesie Julie.
◆ «O larìn daûr des indicazions toponomastichis che nus àn dât lis associazions locâls, che o cjaparìn dentri tal moment che o implementarìn il layout dai cartei stes», al à dit inmò Busettini.
Tal Atom dal 2019, intune letare mandade ai sindics di Malborghet e Valbrune, Boris Preschern, Tarvis, Renzo Zanette, e Pontêbe, Ivan Buzzi, i presidents de associazions de minorance linguistiche todescje “Kanaltaler Kulturverein” e slovene “Don Mario Cernet”, Alfredo Sandrini e Anna Wedam, a vevin domandât la atuazion dal cuadrilinguisim visîf, daûr des leçs in vore.
◆ «Te Valcjanâl, il plurilinguisim al è une cuotidianitât di secui. In dì di vuê, achì si pues fevelâ di cuadrilinguisim, un câs unic in Italie. Ma ancje tai secui stâts, cuant che la Valcjanâl e apartignive ae Carinzie, si podeve fevelâ di bilinguisim, cul todesc e cul sloven. Il nestri plurilinguisim al rapresente un element che al caraterize il teritori. Valorizant ce che si veve bielzà fat, in chest moment si infuartìs ancje a nivel scolastic, cun risultâts che a prometin ben», a notavin i doi presidents.
◆ Par facilitâ la trascrizion corete dai nons di lûc, il “Kanaltaler Kulturverein” e la associazion slovene “Don Mario Cernet” a vevin preparât une lôr liste in cuatri lenghis: par talian, todesc, sloven e furlan pai paîs di Cocau a La Glesie; par talian, furlan e todesc pe part di Pontêbe a man çampe de flumere Pontebane e par Pramuel, e par talian e furlan pe part di Pontêbe a man drete de flumere Pontebane e pes altris frazions dal teritori comunâl. Pai siei cartei di Lusniz a Valbrune, il Comun di Malborghet e Valbrune al fasarà sô la liste des dôs associazions.
◆ La soluzion des dôs associazions e smirave a no lassâ indaûr nissune des lenghis feveladis, cirint une convivence simpri miôr des diviersis animis culturâls de Valcjanâl. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +