Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lenghis e dirits, ELEN e fâs indenant lis sôs propuestis ae Conference sul avignî de Europe

Marco Stolfo

Vot propuestis par che e sedi une Europe «plui Europe», plui rispietose dal pluralisim linguistic e dai dirits e plui «unide inte diversitât». A son chês che a son stadis fatis indenant de Rêt Europeane pe Paritât des Lenghis (ELEN – European Language Equality Network) par che a vegnin cjapadis sù inte suaze de Conference sul avignî de Europe.
◆ Joibe ai 17 di Fevrâr stâts, Davyth Hicks – il segretari gjenerâl de rêt che e ten dongje 166 entitâts associativis e organizazions che a son espression di cuarantesîs comunitâts linguistichis e nazionâls minorizadis presintis in vincjetrê stâts dal continent – al à presentât lis sôs racomandazions ai eurodeputâts che a fasin part dal Intergrup des Minorancis linguistichis e nazionâls, la agregazion trasversâl là che si dan dongje i components dai diviers grups politics dal Parlament European (PE) che a fasin part des comunitâts di minorance o che a son atents aes lôr rivendicazions di ricognossiment e di tutele.
◆ Hicks al à sclarît lis diviersis resons che a àn sburtât ELEN a decidi di rispuindi in maniere ative e propositive al invît che la Union Europeane (UE) e à fat ai citadins dai siei stâts membris, cu la Conference sul avignî de Europe, inviade ai 9 di Mai dal an passât cun chê di tirâ dongje stimui, propuestis e indicazions (midiant de plateforme in linie https://futureu.europa.eu/) par potenziâ e par disvilupâ la unitât politiche dal continent e il so profîl democratic, tacant dal fat che «e va dilunc la impunitât dai stâts che a son protagoniscj di formis diferentis di discriminazion cuintri des lenghis minorizadis e dai dirits linguistics».
◆ «Magari cussì no – al à zontât – la UE e mostre di no jessi in stât di intervignî in maniere positive in chest cjamp, cemût che al è saltât fûr a clâr cu la sielte de Comission Europeane (CE), juste un an indaûr, di no calcolâ la iniziative dai citadins Minority Safepack. Nol è pussibil che la UE no vedi lis competencis che a conventin par condizionâ in maniere positive la azion dai siei stâts membris in cont di lenghis, minorancis e dirits linguistics».
◆ Par chel ELEN e à cjamât sù su la plataforme de Conference sul avignî de Europe lis sôs racomandazions, che a proponin un regolament de UE pes lenghis in pericul di estinzion, un pai dirits linguistics di minorance e un pe paritât digjitâl des lenghis, la creazion di un comissari european o di un difensôr civic cun competencis specifichis tal cjamp dal ûs des lenghis e de promozion e dal rispiet de diversitât linguistiche e il slargjament de puartade dal articul 19 dal Tratât sul funzionament de UE par che al cuvierzi ancje la discriminazion fondade su la lenghe e su la apartignince a une minorance nazionâl. Chês altris propuestis a tocjin la pussibilitât di inviâ proceduris di infrazion pe discriminazion cuntri des lenghis minorizadis, il finanziament diret de UE pai progjets des comunitâts di lenghe minorizade e la metude adun di un plan de UE pe garanzie dai dirits linguistics che al ledi daûr dai contignûts dal Protocol di Donostia, prontât ancjemò tal 2016.
In chê stesse sentade a son stadis presentadis ai euroedeputâts dal Intergrup ancje lis propuestis fatis indenant dal NPLD e de FUEN. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +