Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lis sagris, îr e vuê tal cûr dai furlans

............

La sagre, te culture furlane, e à vût simpri une impuartance fondamentâl, massime une volte, cuant  che – par vie des pocjis machins par lâ ator e pal fat di tacâ a lâ a vore di canais – no jerin tropis alternativis par fâ fieste. E cuissà tropis fameis furlanis che a àn di dî graciis a une sagrute di paîs se il nono e la none, un secul indaûr, a àn podût cognossisi e tacâ a morosâ…
Leadis tradizionalmentri a celebrazions religjosis – tant che la fieste dal Patron o de Madone – e cuasi simpri dongje di cualchi moment dai lavôrs tai cjamps come la vendeme, la seseladure o la purcitade, une volte la sagre e jere centrade sul marcjât: cence centris comerciâi ultramodernis, e jere une ocasion rare par cerçâ cualchi plat “de fieste” o par comprâ alc dificil di cjatâ te buteghe dal paîs. Al baste pensâ aes sagris marcjât secolârs di Dael, di Pontebe, di Vile Santine o ae sagre “dai Osei” di Sacîl.
Il gustâ, la musiche (un omenut cu la armoniche o un complessut di int dal puest) e il “bal sul breâr”  in place o te sale de latarie, a jerin – disìn – un alc di plui, une maniere di concludi in bon stâ une zornade speciâl, mangjant in compagnie un plat umil di frico e polente.
Di chê volte, i timps a son un grum cambiâts cun la “societât dal benstâ”: il marcjât de sagre al à pierdude la sô impuartance, divignint une rassegne di bancuts di lizerecis e golosets, plui che une spietade e reâl oportunitât di compris. E l’aspiet dal intratigniment al à tacât a fâle di paron, cun menûs simpri plui articolâts e plats simpri plui salutiscj e insolits, e cun professioniscj clamâts a sunâ, des “orchestris spetacul” plenis di int cun tant di corierutis e lustrins, aes “seradis disco” pai zovins, fin a clamâ ospits plui o mancul famôs.
Dai agns ’60-’70 fin in dì di vuê, ciertis sagris a son di fat deventadis vêrs e propit events, piçulis  industriis dal intratigniment che – ancje doprant risorsis publichis destinadis ae promozion turistiche, e fasint cont su la mobilitazion volontarie di une comunitât interie – a son deventadis une realtât di grancj numars, par afluence e par zîr di afârs.
No cence polemichis de bande di ristoradôrs che dispès a àn acusât lis sagris di concorence sleâl pal fât di vê une fiscalitât plui favorevule di un ristorant o di une sale di bal, e di tirâ indenant sul lavôr no paiât dai volontaris. E – in dì di vuê, cun la crisi che e muart – lis polemichis si son ancjemò plui complicadis, pal fat che de bande dal public i bêçs a son simpri mancul, e nol è simpri ben clâr il confin dai contribûts par robis di rilevance turistiche, la necessitât des comunitâts di inventâsi alc pe int di chenti e une normative che di fat e rint la situazion une vore imberdeade, par une Pro Loco o par une Associazion che e vedi voie di organizâ la sô sagrute.
Al reste il fat che fevelâ in gjenerâl di sagris nol è facil pe varietât di situazions che a jentrin in cheste definizion: dal event plui grant e articolât, ricognossût tant che “event di rilevance regjonâl”, come il Festival di Maian o la Fieste dal Vin di Cjasarse, fin a la plui piçule sagrute dal plui piçul borc di mont, dulà che ancjemò si respire l’aiar de sagre di une volte, cun dut il pais mobilitât, dal fantaçut a tirâ sù lis scovacis al impresari che al preste il furgoncin. Par no fevelâ des “sagris des sagris”: “Friuli Doc” a Udin, “Sapori Pro Loco” a Vile Manin, “100 Paesi in Festa” di là da la aghe. De sagre plui vecje, cun tant di procession dal Patron o fûcs di Sant Zuan di druidiche memorie, fin ae plui gnove, tant che la multietniche Fieste des Magnoliis in borc Stazion a Udin.
In chest mont complicât, dut câs, dal sigûr une robe si pues rilevâ: il furlan no à nissune voie di fâ di mancul des sôs sagris, nol impuarte nancje cemût che – daûr dai timps e de economie – a sedin declinadis.
Une robe i aministradôrs locâi a varessin di tignî iniment: se no son bêçs, almancul cirìn di pensâ a une normative plui lizere, che e tuteli i professioniscj e che e valorizi lis potenzialitât turistichis, ma cence scjafoiâ di burocrazie e monadis lis comunitâts e la lôr voie di agregazion, element cussì inlidrisâts te nestre culture. ❚
✒ Margherita Timeus

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +