Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Claudio Violino al fâs un belanç de esperience a cjâf dal assessorât regjonâl pe agricolture “mantignî il savôr de indentitât ancje e soredut in chest setôr”

............

Claudio Violino, 52 agns, za assessôr regjonâl ae risorsis agriculis sot la zonte Tondo: l’“highlander dai leghiscj”. Jenfri lis cjadreis dal emicicli triestin, la vitorie – sepûr di un pêl – de Serracchiani e à soflât vie cetancj de viele patulie verde-padane. E lui, che al è un dai doi confermâts su trê puescj in dut, al veve lassât un so segn, te passade legjislature. Al è stât il pari dal “Tipicamente Friulano”. Ghiringhei, sagris, prodots, stands in fieris: la acuile e il bolin blu dal “TF” a jerin a butinon par segnalâ che culì, il prodot al veve i crismis de cualitât locâl.
E cumò, Violino? Ce fin aial fat chê marche?
“Di ce che o ai let ator, al sarà doprât ancjemò par chest an, ma dome tant che logo, cence contribûts “a mont” e in vie transitorie parcè che a vuelin prime definî i contors legjislatîfs par dâ i contribûts pe promozion a ents e organisims”.
Ma al varà sintût cualchi vôs tal Palaç?
Tf al è une marche regjonâl gjestide da direzion agricolture, ancje traviers Ersa. Bisugnarès domandâ al assessôr Bolzonello, che al à la deleghe ae agricolture, e ae Seracchiani, responsabil de politiche de aministrazion.
Ma la tindince cuale ise?
Lôr a cirin di vê une marche uniche regjonâl che e sedi “omnicomprensive” di ducj i teritoris e ancje di dutis lis valencis, che suntune economie di scjale nol sarès nancje mâl. Dal sigûr, però, meti dut sot di une marche “Fvg” o pensi che al pierdi il sens di identitât e di atrazion che e pues vê. Jo o pues fâ un auspici: che e sedi fate une valutazion ogjetive di ce che al è stât, soredut tal setôr agroalimentâr, e che nol sedi metût in cantine dome par vie di une aministrazion di colôr diferent.
In ce sens une uniche marche?
Lôr a disin che “Tf” al è limitatîf, ma al conote un teritori. Ma ancje che vê plui marchis par esempli, il Live, Ospiti di gente unica, il stes “Tf” al è masse dispendiôs. A stan pensant a une marche uniche che e ledi a cuvierzi dut ce che al è Friûl-VJ. Ma cuâl e cemût… no lu sai.
Chest “Tipicamente friulano” al è stât ancje l’esempli di une regjonalizazion de agricolture.
La marche regjonâl e jere une operazion di marketing dulà che bisugnave fâ cognossi, identificâ un teritori, fâ vendi e che no fasès confusion tai consumadôrs. Al è stât un brand che al à vût un bon sucès, soredut te int che e viodeve i valôrs che a jerin dentri. Dopo, si capìs, nol è stât facil tirâ dongje ducj i prodots di Tarvis a Sacîl, di Fors di Sore a Triest… ma cuntun minim di fuarçadure al funzionà.
Ce rispuindial a cui che al fevele di un acentrament dentri di une uniche suaze regjonâl?
Che la agricolture al 99% e ven fate in Friûl cun Gurize, Udin e Pordenon. Po dopo e esist ancje chê dal Cjars… ma ce vevino di scrivi? “Tipicamente friulano – giuliano”? La grande part de agricolture e sta suntun teritori ben identificât che al è il Friûl. Anzit: di Triest il furlan al è simpri stât considerât “contadin”. E alore par une volte che i leìn ancje un marche a une agricolture o une societât… parcè no varessino di doprâlu?
Ce esperience ise stade chê di assessôr?
Positive: al jere un pont di afermazion personâl, par esperience, jessint ancje laureât in agrarie. I vin tentât di impostâ une sielte agricule regjonâl cuntune sielte di cjamp dal sigûr fuarte, coerente, funzionâl ai obietîfs e in timps curts. Ve chi: forsit no sin rivâts a vê il timp par fâle condividi ai contadins e ai protagoniscj dal teritori, cheste nestre vision politics de agricolture. O sin piçui: se no pontìn ae identitât, ae valorizazion di ce che si prodûs, o sin costrets a socombi par vie che te economie di scjale a vincin lis agriculturis plui grandis, plui fuartis, chês de Cine, de Argjentine, dai Stâts Unîts, dai Ogm. O vin fat un percors che in Europe no ‘nd è altris: une agricolture che e je furlane e che si diferenzie di chês altris.
Però tes ultimis batudis di legjisladure, Tondo al è jessût cuntune declarazion no cussì entusiastiche. Al disè che la agricolture a varès vût di lâ in mans a un tecnic.
Dal pont di viste uman mi à displasût. Al stave tal zûc, ancje. A ‘nd jere pressions di ogni fate… ma mi pâr che no i vedi puartât ben. No i à zovât par vinci.
Violino: lui si sintivial tant che un caric intune partide di briscule, aes regjonâls?
Claudio Violino no, ma la agricolture sì. Jo o dîs che la agriculture e jere une cjarte impuartante e lis sieltis in chest setôr forsit a son stadis mâl digjeridis e mâl capidis… ma no ‘nd è alternative ae linie di politiche agricule puartade indevant te legjislature passade. Forsit no le vin rivade a fâ capî nancje a Tondo. O a chei de Coldiretti. Chest al è un displasê. Però, cjalant indaûr, vuê o tornarès a fâ dut ce che o ai fat. ❚
✒ Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +