Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Un popul di scoltâ e di no tradî

Dree Valcic

✽✽ No mi plasin lis peraulis che a finissin in “isim”. Mi dan la idee di alc di vecjo, di passât, che nol è  aderent al timp presint. Piês ancjemò cuant che a vuelin rapresentâ un sintiment di masse. Al è clâr duncje che no ai nissune simpatie par un tiermin tant che “populisim”, specie cuant che chel lu doprin personaçs o moviments che, intal so non, a movin e a tegnin sù progjets reazionaris.
✽✽ Atenzion, però, a no colâ inte vuate di cui che, criticant o criminalizant la concezion, al à tant che fin ultin il gjavâ dignitât e sostance ae lidrîs stesse dal “isim”, o ben ae peraule “popul” e al concet che e esprim.
✽✽ Intune societât dulà che lis classis si mostrin simpri plui sfumadis, cuasi pierdint lis lôr carateristichis origjinariis, al devente il popul l’unic protagonist e antagonist des strentis oligarchiis di podê, il baluart de democrazie.
✽✽ Par chest motîf, duncje, al è simpri plui urgjent e cuasi un oblic chel di ricjapâ la idee di popul furlan, intindût tant che insiemi di personis unidis di sintiments comuns. Cence retoriche, ma tant che dibisugne di prospetive.
✽✽ Rinfuarçâ il spirt identitari nol è fenomen di sieradure, ma plasme e linfe de autonomie, la uniche vacine cuintri de globalizazion. Cheste no si à di viodile dome tant che cundizion economiche e finanziarie, ma tant che base struturâl dal pinsîr unic, element di fonde di ogni ditature.
✽✽ Dispès o voi sot de Loze dal Lionel e mi fermi sot de lapide tacade in bande de scjalinade che e puarte in sale Aiace. E je incidude la motivazion de Medaie di aur al Valôr Militâr, assegnade al Friûl e par lui ae citât di Udin pe lote al nazifassisim. E tache cussì: “Fedele alle tradizioni dei padri, anelante a riscattarsi dalla tirannide  e a ritornare alla libertà, il Popolo Friulano, dopo l’8 settembre 1943, sorgeva compatto contro l’oppressore…”
✽✽ Popul Furlan cu la maiuscule, come che a fossin un non e un cognon, une entitât uniche.
✽✽ Che al sedi cussì, lu conte la storie secolâr, ma che al ves cussience di jessilu no simpri al è stât.
✽✽ Forsit chest al è il compit che nus tocje, devant di un nemì eterni che a ’nt discognòs la esistence: fâ vignî sù cheste cussience, masse voltis cidinade, altris straviade, e dispès – magari cussì no – tradide. ❚

Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +