Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LInt AUTONOMISTE. Simpri plui Friulgiuliesi

............

Mi soi cjatât intal licôf de Ikea a Vilès. No starai a contâus dal gjenar di publicitât e de presentazion dal grup comerciâl, ma dai discors che a son stâts fats pe ocasion cualchi element di analisi al pues pardabon vignî fûr.
Duncje, il president di Ikea Italia, tai motîfs de sielte dal lûc dal gnûf centri, cun intenzion e cun fuarce al à volût meti chês carateristichis che ator pal mont a segnin i furlans e il Friûl. A son simpri lis solitis, leadis al lavôr, ae serietât, ae fiducie che o vin semenât tai paîs forescj.
La solite muse che cualchi volte nus va ancje strete, ma cuant che a son chei altris a nomenâle, nus fâs plasê.
I rispuint Ciriani, vicepresident de Regjon, che subite al precise che no si trate di fevelâ ben dome dai furlans, ma ancje dai venits e dai julians.
O varès capît se al ves dite slovens e todesc, par fâ riferiment a chei altri grups linguistics sul teritori, ma sincerementri nol centrave nuie cu la Ikea, a mancul di no pensâ a un messaç comerciâl cun Slovenie e Austrie.
O soi sigûr invezit che daûr chê frase a jerin scuindûts doi pensîrs: il prin clarementri eletorâl, viodût che Ciriani al è di Pordenon e la sgubie dal Pdl dal Nonciel su la presince venete te Diestre Tiliment e è un lôr balin fis. Sul stes plan, la cuistion dai julians: Vilès provincie di Gurize, e duncje Venezia Giulia. La seconde e je aromai tal dna dai nestris  sorestants: mai fâ passâ la idee, il concet di un «unicum», cuant che si cjacare di Friûl.
Se po dopo la ocasion par chestis declarazions e je publiche, miôr ancjemò.
Dut chest al sarès ridicul, se nol ves invezit rivât a produsi dams une vore impuartants.
Cjalait la comunicazion e cemût che a vegnin aromai dopradis lis peraulis. Nol esist plui il vin, o il formadi furlan. Si bêf e si mangje un prodot dal Friuli Venezia Giulia. Une volte i ai domandât a Riccardo Illy, rispiet ae sô idee di Regjon, cemût che si saressin nomenâts i abitants di culì: «Friulgiuliesi», mi veve rispuindût. I vevi dite che al sunave tant mâl.
Illy no è plui, ma chei che a son rivâts dopo,  a son ancjemò piês.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +