Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Francesca Marini Barnaba, Flôrs di tale, Udin, 1994

Laurin Zuan Nardin

“Perdonaitmi, o Signôr, / se no rivi a sintîus / fra i mûrs / di une glesie / inclaudât a une crôs. / Nol è li che Us viôt / e Us sint, o Signôr, / ma tal seren e te tempieste / ta l’âf e tal flôr, / tes ondes cence pâs dal mâr, / e te gote che e treme / su la fuee d’un rosâr. / Tal infinît / e tal eterno / Us sint…”
◆ FraFrancesca Marini Barnaba (1877-1960) e je rivade ae poesie cuant che e jere za in etât. E la sô opare e je stade publicade dome postume, pe prime volte intal 1962, intal ‘Tesaur’ e po dopo inta chest libri curât di Mauro Tosoni. Sessantecinc poesiis dividudis in cuatri sezions, une par ogni stagjon dal an, plui une Jentrade (chê dal nestri incipit) e une Jessude. Di cheste autore a àn vût fevelât cun peraulis di preseament Gianfranco D’Aronco, Giorgio Faggin e Nadia Pauluzzo, ancje jê poetesse. E, intal 1998, su siei tescj al è stât metût adun un spetacul di teatri, propit cul titul “Flôrs di tale”, pe regjie di Francesco Accomando, libret di Silvano Colugnatti e musichis di Daniele Zanettovich. Poesie contemplative, cheste de Barnaba, che si met in scolte de nature e si maravee tant che une frutine devant dal so spetacul simpri compagn an par an e pûr simpri gnûf. Ma buine, ancje, di ingropâsi tal sintî cjantâ un ucielut che lu àn svuarbât di pueste par che une melodie / gnove florìs / dal so torment. E la lenghe par dî chescj sintiments e je clare, frescje, lindule, ma plene di sonoritâts preseosis e di peraulis sioris di significant. La cussience de etât e dal timp che al cor vie e devente plui evidente intes lirichis dedicadis al Invier: il desideri di un nevodut, la brame di podê lâ vie cussì, lis invocazions a un Diu sintût masse lontan. Fin al ultin viers de ultime poesie (la jessude e je une sorte di declarazion di poetiche): Ma anìn: soi pronte! che al bute une lûs intense su dute la opare, e ancje su la vite interie de poetesse.
◆ In plui des poesiis, il libri al à ancje vot contis in prose, li che a saltin fûr doi dai personaçs che a saran centrâi inte trasposizion teatrâl, Frem e Piccolo, i matarans dal paîs. Cuant che la viele e restarà cence fuarcis, ma pronte par lâ, a saran propit lôr doi a compagnâle intal ultin pas.
E complete il libri une biele note storiche (par talian) su la famee dai Barnaba, di antighis origjins gjermanichis. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +