Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – I dîs agns de leç n.482/99

............

Tal mês di Dicembar di chest an o varessin di celebrâ i dîs agns de leç 482/99: Normis in cont de tutele des minorancis linguistichis storichis che e veve di inviâ la aplicazion dal articul n.6 de Costituzion taliane e dai principis di fonde de politiche linguistiche europeane che in cetancj documents e esalte la diviersitât linguistiche e culturâl tant che une risorse. Te Cjarte Europeane des lenghis regjonâls o minoritariis – Strasburg, 1992 si lei che la diviersitât linguistiche e je un element di fonde di culture e di democrazie.
Plui che di celebrazions si trate di tirâ lis sumis in cont dai pas indenant e indaûr che in chescj doi lustris la cuistion de tutele e de promozion de lenghe e de culture furlane e à fat par individuâ cun clarece il percors che o vin di fâ tal imediât se no volin che une altre desene di agns e passi e che dut al resti,come che purtrop tancj di lôr si augurin, sul plan dai proclamis e des enunziazions e pôc o nuie al mudi te pratiche. Tal fratimp lis piçulis lenghis a deventin simpri plui debilis: simpri mancul dopradis in famee, pôc tal paîs, tal borc o in glesie, pôc te radio , te television , sui gjornâi , tes aministrazions e tes istituzions e masse pôc insegnadis a scuele.
Ce no aial fat il Stât che te leç 482 si previodeve?
Sul plan internazionâl al à firmât la Cjarte europeane dal 1992 ma no le à ancjemò ratificade, vâl a dî che a nol à fat il pas concret che al pant la volontât di tacâ a metile in vore.
Il Ministeri de Publiche Istruzion nol à ancjemò fat i decrets aplicatîfs di trasmeti al Parlament, come che a si previôt tal art. 5 de L. 482 cui criteris par meti in vore i articui n. 4 e 5 te scuele de infanzie, te scuele elementâr e tes scuelis mediis.
Dopo desenis di riunions e di delegazions a Rome, si è rivâts a fadie a otignî te radio e te television dome piçui spazis sperimentâi in oris di basse scolte e cun programs no simpri di cualitât. Nissun notiziari, rârs programs culturâi. Fruçons di e in lenghe furlane.
La Universitât dal Friûl, sotfinanziade come che o savìn, no rive a rinfuarcî i cors di prime formazion, chei che a preparin i/lis mestris de scuele de infanzie e des elementârs te Facoltât di Siencis de Formazion e, dome in graciis dal finanziament regjonâl, e rive a inricjî un pôc la professionalitât di une piçule part dai docents des mediis e des superiôrs.
No si à rivât a otignî pai insegnants di furlan une classe specifiche di concors come che a àn chês altris lenghis, di talian, inglês, todesc e v.i., cussì lis scuelis e vadin simpri indenant fasint stât sul volontariât, sui mestris e professôrs che a acetin di cjamâsi ancje dal compit di insegnâ il furlan dongje de materie di titolaritât: il talian, la storie, la matematiche, la religjon, e v.i.. Cuant che i dirigjents no cjatin nissune disponibilitât dentri de scuele, a fasin contrats di pocjis oris cun int di fûr cence nissune garanzie sul cont de lôr preparazion e cuant che a cjatin i bêçs par paiâju. Cussì al capite dispès che ai scuelârs che a domandin il furlan si ufrissin un pocjis di oris – un cuindis, vincj – tor l’inizi dal an e une altre grampe di oris viers la fin.
Une prime riflession nus ven sù spontanie: cemût fasino chei scuelârs a imparâ cun serietât e continuitât une lenghe e dai contignûts che ur vegnin presentâts a tocs e bocons e cemût fasino chei insegnants a lavorâ cun passion e impegn in cundizions cussì griviis?
Une seconde domande e va fate ae Regjon Friûl-Vignesie Julie. Cemût intindie di lâ indenant cumò che la Cort Costituzionâl e à finalmentri burît fûr la sentence n. 159 dal 18 di Mai di chest an? Al va dit che la sentence e à boçat pocjis parts ma che l’implant de leç regjonâl
n. 29 dal 2007 al reste in pîts. Finalmentri però a laressin fats i regolaments par che lis scuelis a puedin metile in vore. O vin juste savût che te provincie di Udin scuasit un 70% des fameis a àn domandât il furlan e duncje a covente che lis scuelis a vegnin metudis in stât di rispuindi aes domandis des fameis e dai lôr fruts. E no si pues invocâ simpri la autonomie des scuelis che e je dome di caratar organizatîf: cjatâ lis risorsis economichis e umanis, preparâ l’orari, sielzi la metodologjie e la maniere di valutâ i risultâts dal aprendiment. La autonomie no à di jentrâ tes decisions che a rivuardin se introdusi o no introdusi le ativitât di e in furlan. La scuele e à l’oblic di aplicâ la leç statâl n. 482/99 – che a mi displâs pe Alte Cort che e je jentrade in cantins di caratar educatîf che no jerin di sô competence – e à dentri bielzà lis regulis che a rivuardin l’ûs dal furlan a scuele tant che ogjet (materie) e tant che imprest di insegnament.
E tal an che al ven e varès di sei in vigôr ancje la leç regjonâl n. 29/07.
Par chei che lu àn domandât la mê opinion e je che il furlan al vebi di jentrâ tal orari obligatori tant che la religjon e no tal POF (Plan de Ufierte Formative).
Silvana Schiavi Fachin / Silvana Spajota dai Sclâfs

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +