Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lavorâ insiemi e vierzisi al mont, cuintri dai prejudizis e dai stereotips

Moira Pezzetta

Dai 27 ai 29 di Zenâr, a Udin si è tignude la seconde edizion di “Dimmi. Le donne raccontano”. Un progjet che al fevele di dirits e che al à l’obietîf di vierzi prospetivis e stimolâ un dialic autentic tra lis personis. Rifleti, confrontâsi e lavorâ insiemi par formâ la base di une societât fondade su la inclusion e avualance, e che e sfide stereotips e prejudizis.
◆ Chest percors di pinsîr e formazion si indrece in particolâr aes gnovis gjenerazions, traviers di diviersis dissiplinis tant che filosofie, storie, leterature e dirit.
◆ “DIMMI. Le donne raccontano” al nas di une idee de societât cooperative Puntozero sot de direzion di Silvana Cremaschi.
◆ Chest an, sul palc, si cjatin figuris diviersis che a àn contat lis lôr storiis e percors di vite, fasint intindi che dome cjalant plui inlà dai nestris preconcets e stereotips si pues lâ indevant e cressi insiemi.
◆ Il program al è tacât cun Nives Meroi, bergamascje di origjin ma furlane di adozion e “siore dai vot mil”. Ducj le cognossin tant che une des plui fuartis alpinistis dal mont, ma pôcs a san che e je ancje scritore. Insiemi cu la gjornaliste Melania Lunazzi, e à contat di cemût che l’amôr pe mont le vedi sburtade a cirî orizonts simpri plui lontans, dulà che l’aiar al mancje e «ogni pas al devente un sfuarç di volontât». A acompagnâle in dutis lis sôs aventuris, però, al ancje il so om Romano Benet. La lôr dualitât, puartade ai confins de tiere, e je sinonim di aleance. Un mût gnûf di superâ i confins: insiemi. E cussì al e nassût il titul dal incuintri: “Si vince o si perde insieme”.
◆ “Artoo e Alchemilla: scoltant i fruts e lis frutis par lâ di là dai stereotips di gjenar” al è stât il secont event in program, curat di Alchemilla Milano, che e je une aziende dute feminîl jentrade a fâ part dal progjet european Ed.G.E. (che al vûl di “educâ lis gnovis gjenerazions ae avualance di gjenar”).
◆ Elisa Rota e Sara Salmi a àn contât la storie di Alchemilla, che e compagne lis frutis e i fruts intune riflession su la identitât, par lâ di là dai stereotips. Dut chest cun jutori dal ors Artoo, e stimui artistics par valorizâ lis vôs dai plui piçui e trasmeti i lôr pinsîrs e sintiments.
◆ Daspò, cui viers des poesiis e imagjins di Lussia Di Uanis e il saxofon e clarinet di Clarissa Durizzotto, il public al è stât acompagnât ae ricercje dal jessi e dal fâ. La lôr instalazion e rapresentazion, intitulade “Amazzone ferita“, e a l’obietîf di fâ capî che, midiant dal fâ, si rive a cirî fûr il se e a cognossilu fin da pît.
◆ Il laboratori “Saperi Situati“ al è stât inricjît di leturis che a contin des feminis tal timp di Dante. In graciis di une trame di contis, il public al à scoltât un confront sul significât dal lavôr, puartât sul palc des professoris Maria Livia Alga e Houda Boukal de Universitât dai Studis di Verone. Il lavôr al rapresente un valôr e ben comun pe societât, duncje al rapresente un dai struments e mieçs plui impuartants par lâ di là des disavualancis.
◆ Il circul di incuintris dal progjet al è finît cul spetacul “Donne che cambiano il mondo“, cun leturis e contis di Aida Talliente, acompagnade de vôs e musiche di Elsa Martin.
◆ “DIMMI. Le donne raccontano” nol è finît cu la rassegne, ma al sta puartant indevant laboratoris in tantis scuelis e centris di educazion in dute la regjon.
◆ Par cjalâ lis regjistrazions des trê seradis de seconde edizion dal progjet, e par scuvierzi di plui su cemût coinvolzi lis scuelis e partecipâ ai laboratoris, lait sul sît www.ledonneraccontano.it ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +