Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA VÔS DE CISL. TASI: ce che e je e cemût che si paie

............

Tasi al è l’acronim di Tasse dai servizis indivisibii e e je une componente de IUC (Impueste Uniche Comunâl) destinade ai servizis comunâi tant che la anagrafe, il furniment urban e la iluminazion publiche.
A varan di paiâ ducj i fabricâts, lis abitazions principâls, lis impresis e lis areis edificabilis. A saran esentâts i terens agricui.
La Tasi no à cjapât il puest de Imu, abolide dome pes abitazions principâls fale chês di lus (A/1, A/8 e A/9). Duncje, il proprietari al podarès paiâ dutis dôs lis tassis o dome une des dôs daûr chel che ogni singul comun talian al deliberarà dentri dai 18 di Setembar (scjadince di viersament ai 16 di Otubar) o al à deliberât za dentri dai 31 di Mai (scjadince di viersament ai 16 di Jugn).
I sogjets obleâts al viersament a saran i proprietaris dai imobii o cui che al sedi titolâr di un dirit reâl di gjoldiment (usufrut, dirit abitazion, e v.i.).
La novitât a pet de IMU al è che subiets obleâts a saran ancje i incuilins o comodataris par une cuote che no pues jessi plui basse dal 10% o superiôr al 30% di chel che al è dovût. Di consecuence, sul imobil afitât o concedût in comodât il proprietari al metarà dome che la diference (90% – 70%).
Il calcul al pues jessi complès: si partìs de jentrade catasticâl dal imobil, rivalutade dal 5%, e si le moltipliche par un coeficient di 160 intal câs di cjasis e abitazions (80 pai uficis, 55 pes buteghis, 65 pai imobii struturâi). Dopo si metin intal calcul lis alicuotis e lis detrazions fissadis a nivel comunâl.
Tant che in passât pe ICI e pe IMU, la gruesse dificoltât di cheste impueste e je la presince sul teritori talian di vot mil comuns che a àn plene autonomie di legjiferâ cu la consecuence che ogni comun al varà regulis di aplicazion e di calcul diviersis.
Cussì, par esempli, o vin comuns che a aplichin la Tasi dome ae abitazion principâl (che no je subiete ae IMU), intant che altris comuns a aplichin alicuotis diviersis su dutis lis tipologjiis di imobils. Cun di plui, su la abitazion principâl al è pussibil cubiâ une detrazion fisse e in cualchi câs ancje une pe presince di fîs residents. O la detrazion si apliche a scaions decressints cul cressi dal valôr catasticâl dal imobil. Ultin fatôr pussibil di complessitât al è la eventuâl domandade di presentazion dal model ISEE cun indicadôrs sot che a àn di jessi sot ciert nivei par otignî la esenzion de Tasi. ❚
✒ Marianninna Rocco, Responsabile Fiscâl CAF CISL Udin

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +