Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSIS DI…FACEBOOK. Flash mob e tradizion, gnûf e vieri metûts insiemit di une gnot magjiche: “la gnot dal agaçon”

............

La Patrie dal Friûl e je aromai passe di un an che à inviât la sô pagjine Facebook. Un imprest par difondi il gjornâl, ma ancje par incuintrâ e dialogâ cui letôrs e cu la int che e baline pal social network. E cussì al capite di incuintrâ cualchi realtât interessante…
✽✽✽
Il mês stât pe vilie di S. Zuan (la gnot dai 23 di Jugn), su Facebook o vin cjatât une iniziative singolâr: un flash mob virtuâl par celebrâle. Un flash mob al è il metisi dongje di un trop di personis intun spazi public par fâ su une azion particolâr, par tornâ a sparniçâsi vie subit dopo; in chest câs al è stât fat su la rêt, midiant Facebook, par coinvolzi ducj i furlans tal mont tal rignuvî i rîts antîcs. La vilie di S. Zuan, di fat, e je la gnot magjiche par ecelence li che si fasin antîcs rîts di amôr, buine fortune, strolegament. Il plui famôs forsit al è la barcje di S. Pieri cul blanc dal ûf te aghe. O vin sintût la ideadore di cheste iniziative, Roberta Masetti, par savê cemût che e je lade.
Mandi Roberta, cemût âstu tacât a interessâti di furlan e di tradizions e ce fâstu te vite?
Jo o fâs la decoradore. Par tancj agns no mi soi interessade dal furlan, fintremai che su la mê strade o ai cjatât bons. Gjilbert Pressac, e daspò, traviars di lui Renato Jacumin, pre Toni Beline, fin a rivà a Galliano Zof e pre Meni Zannier.
Cussì o ai tacât a cjapâ a cûr lis tradizions furlanis. Però jo no soi une “studiade”, o soi une passionade.
Vuelistu spiegânus inanzidut la idee e cemût che ti è vignût di proponile in internet?
Cuant che o jeri piçule mê none, mari di mê mari, che si clamave Mariute, mi à insegnât a fa la barcje di S. Pieri cul blanc dal ûf. Ca di nô, su lis cuelinis di Murùs si fâs la Gnot di S. Zuan, daspò o ai scuviert che vie pal Friûl si fâs ancje a S. Pieri: di li al è partît dut e cussì o ai pensât di tornâ a proponi cheste robe cuant che mi soi inecuarte che lis gnovis gjenerazions no savevin nuie.
Cun di plui chi, a Murùs, nô o vin une liende scrite ancje di Catarine Percude, che conte de Gnot di S. Zuan, di un cocolâr e di ce che e fâs la rosade, o agaçon. Cussì, une dì di un pâr di mês indaûr, in chat cun Eduardo Dino Baschera dal Fogolâr Furlan di Buenos Aires, i ai butade fûr la idee e lui al à dite di sì, subit.
E duncje ce vêso fat?
O ai di dî grazie ai amîs argjentins, soredut a Eduardo e a la sô femine Noemi “Mimi” Salva, che a àn imbastide subit une pagjine grafiche, e le àn metude in Rêt.
Al è stât un moment che jo e Mimi o stavin lavorant tal stes moment a butâ jù il test, in condivision, jo chi e Mimi de Argjentine… une vore emozionant!
Ancje la Zonte di Murùs, confermade des elezions, e à aderît cun entusiasim. Oltri a la iniziative su internet o vin fat la gnot dal agaçon lant pai prâts, o vin fat ancje un video. Al jere ancje il sindic, Roberto Pirrò, e a la assessore a la culture e vicesindic Albina Montagnese…
Il president dal Ente Friuli nel Mondo, Piero Pittaro, al à dite a ducj i fogolars di aderî, e i tre amîs da la stampe, Silvano di Varmo, Elio Varutti e Walter Tomada a àn publicizade la iniziative cui lôr articui. E un grazie a dute la int che e à partecipât: o vin invidât a mandâ imagjins de lôr “gnot dal agaçon” e ancjemò al sta rivant materiâl: ancjemò no podìn dî in trops che a àn partecipât!
Intant o podìn dî che su la nestre pagjine o vin scrit i varis incjantesims che o proponevis e la robe e à vût un successon. Prossim an si tornial a fâle?
Sì, il prossim an si torne a fâ: il comun mi à date disponibilitât, e o slargjarìn la robe. Ancje parcè che aromai il progjet lu vin tacât nô e no si pues lassâlu pierdi. Soredut, apont, o vin la liende dal cocolâr, cemût che o disarin il prossim an…
E je voie di tradizion, se proponude in maniere atuâl e ben fate: ce pensistu?
Un cjâr amì mi à dit simpri: compagne la tradizion cu la inovazion… Ve ca! Cussì al è plui facil interessâ lis gnovis gjenerazions, ancje se par dî il vêr, ancje tante int no plui zovine si cjate su Facebook. Chel di internet al è un public imens, e plui facil di fâ savê une robe, soredut ator pal mont.
Par te internet e i social puedino judâ lis piçulis lenghis?
Po sigûr che lis gnovis tecnologjiis a puedin salvâ e difondi lis piçulis lenghis. Intun mont globâl, là che peraulis e usancis a tabain inglês, lis piçuli lenghis a puedin fâ la diference. Dome mantignint la proprie identitât si pues cressi come mont intîr: cressi come culture, come rispiet, come creativitât. ❚
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +