Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La vetrine di Friuli Doc

............

Une biele vetrine. Ma no dome par metisi in mostre, ma fâ cognossi, çerçâ e tocjâ pardabon ce che al è il nestri patrimoni: chest al è Friuli Doc, la plui grande e biele vetrine che o vin par fâ viodi ce che o sin bogns di fâ e di produsi intes nestris braidis e intai nestris paîs.
Aromai ogni an Udin al devente la capital dal magnâ e bevi ben furlan: intes viis de citât a nassin stands e bancuts che a metin in mostre ogni sorte di goloset: cjar, salams, formadi, e tant bon vin, chel che al ven fûr dai nestris vignâi…
Ancje chest an la Regjion e je presinte a Friuli Doc midiant di Ersa, che e a varà il so tendon intune des plui bielis placis di Udin: place Sant Jacum come l’an passât e deventarà “Tipicamente friulana”. No a câs si è siezude une sede come cheste… Place Sant Jacum e je la place storiche dulà che ducj i contadins a vignivin des braidis a puartâ in citât i lôr prodots, par vendiju al marcjât.
Insome, ancje pal 2011 e par chest grandiôs apuntament pal public dal Friûl e par ducj chei che a vignaran a viodi Udin e la sô fieste, la Ersa e la Regjon a àn volût rapresentâ inte miôr maniere pussibil dut ce che o vin di bon intal nestri patrimoni agroalimentâr, dai prodots e lôr produzion, ai leams che a son tra il lavôr tai cjamps e la voie di fâ e di produsi, e il teritori.
Chest, inte vision dal assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino, al rapresente la miôr maniere di “fâ capî ae int, in particolâr pai consumadôrs, la vere anime e la gjenuinitât des nestris produzions locâls. O vin di tornâ a puartâ tal mieç de int e tal mieç dal dibatit, ancje politic la agricolture”. Ma nol è dome chest: “Cognossi lis nestris lidrîs e soredut capî di dulà che o vignìn e cualis che a son lis nestris tradizions contadinis e ancjemò di plui, lis nestris tradizions alimentârs nol è un tornâ indaûr, ma al è un cjalâ indaûr par podê lâ indenant miôr, cuntune cussience in plui, dal nestri jessi furlans. Chest nol covente dome a la agricolture, ma al devente un model di svilup economic che al covente a ducj i setôrs”.
Cinzia Collini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +