Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une vendeme cooperative te suaze de sostignibilitât

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”

Dutis lis cantinis cooperativis regjonâls
a àn aderît al Sisteme Nazionâl di Produzion Integrade. De prossime racuelte,
a saran plui di 3.000 i etars certificâts

La ue di buine part de vendeme 2021 di dutis lis cantinis cooperativis dal F-VJ, e sarà sostignibile e certificade. Di fat, la cantine Viticultôrs Furlans La Delizia (di Cjasarse), la Cantine produtôrs Ramussiel e Sant Vît, la Cantine produtôrs Cormons, la cantine Vins San Zorç (di Sant Zorç de Richinvelde) e la Cantine Raussêt, a àn aderît al scheme di certificazion – gjestît dal Ministeri des Politichis agriculis agroalimentârs – SQNPI (Sisteme di Cualitât Nazionâl Produzion Integrade) che al permetarà, a cui che lu volarà, di aplicâ su la etichete il simpatic e cognossût logo de “avute” su fonts blanc e contor vert.
◆ Une adesion fisse dai socis, coordenade in maniere convinte dai dirigjents, che a metin la regjon enoiche cooperative dal Friûl-VJ ai vertiçs nazionâi, dulà che il 51 par cent des cooperativis al à aderît za a un standard di certificazion volontarie (SQNPI in primis, ma ancje Equalitas e Viva).
A son 350 i socis produtôrs coinvolts par une superficie di vignâl di plui di 3.000 etars, intun contest dulà che la cooperazion vitivinicule e racuei e e vinifiche plui dal 40 par cent di dute la produzion regjonâl di ue, cuntun faturât complessîf che al passe i 85 milions di euros.
◆ La SQNPI e je une certificazion che e interesse ducj chei prodots agricui e agroalimentârs otignûts cun filieris di produzion integrade. Si realize midiant di tecnichis specifichis par ogni culture e indicazions fitosanitariis vincolantis, che a cjapin dentri sedi pratichis agronomichis che limitazions intal numar e inte sielte dai prodots doprâts dilunc dai trataments segnâts dentri di une liste positive aprovade ancje dai tecnics de Regjon Friûl-VJ, tant che previodût de normative specifiche.
◆ «O ricuardìn che il fin dal scheme di certificazion al è chel di misurâ la prestazion ambientâl e sociâl des impresis, come pûr i risultâts economics. Al è un standard certificât di un ent tierç (Ceviq) e che al domande aes aziendis di rispietâ altis prestazions di sostignibilitât sociâl e ambientâl e di rindi trasparents in maniere publiche i ponts otignûts – al marche Venanzio Francescutti, president di FedAgriPesca F-VJ –. Lis nestris cooperativis a son ben cussientis dai tancj vantaçs competitîfs che a vegnin dal otignî i standards di certificazion volontaris: di là de incressite tendenziâl dai volums vendûts e dal valôr, si evidenzie un “plus valoriâl” assegnât soredut dai acuirents forescj; cun di plui, al è un indicadôr di une fuarte coesion e cussience tra i sogjets aderents sul teme impressindibil de tutele ambientâl».
◆ E al è za cui che al cjale bande il biologjic, cemût che e je daûr a fâ la Cantine Raussêt (partint de culture di vîts resistentis aes fitopatiis principâls) e la Cantine Ramussiel e Sant Vît. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +