Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La situazion dal Friûl ise pardabon cussì grivie?

Fausto Stefanutti

Prreseade Patrie dal Friûl,
o ai let l’articul publicât sul numar di Otubar, là che Tonin Cjapelâr, memoreant i cuarantenûf agns de nassite di Glesie Furlane, al lamentave che «in zornade di vuê, il popul furlan e la nestre glesie a stan passant une situazion che mai e mai altri e je stade tant in bas: la mancjance di une identitât furlane cussiente e vive e il bandon de religjon». Lassant fûr la glesie e la religjon, o volarès fa cualchi riflession sul Friûl e sui furlans.
◆ Che no sedin plui i furlans di une volte, che i zovins di vuê a sedin simpri mancul leâts ae proprie “tiere” e che si feveli simpri di mancul in furlan al è un fat, clâr e indubitabil, par altri documentât di tancj studis e ricercjis.
◆ Ma, mi domandi, ise par dabon cussì grivie la situazion? Se o cjalìn al Friûl di un secul fa, sì, cence altri. Ma nol è cun chel mont che o vin di confrontâsi si ben cu la realtât di vuê, che cun chel mont e à pôc o nuie a cefâ.
◆ Il mont di gno nono al jere il paîs: li al jere nassût, li al à lavorât. Vuê chel mont nol è plui. I zovins di vuê a viazin, si trasferissin in altris paîs par studiâ e lavorâ, a ricevin stimui e a comunichin cun dut il mont.
◆ Nissun doman pal Friûl e pe sô culture, alore? Nol è dit. Alc si pues fâ: insegnâ il furlan ai propris fîs e fa in mût che a sepin di dulà che a vegnin e che a cognossin il teritori dulà che a stan; continuâ a fevelâ furlan in famee, cui amîs e i cognossints e cun ducj chei che lu cjacarin, cence pôre e cence vergogne; studiâ, ricuardâ, documentâ e valorizâ.
◆ Lassìn pierdi la idee che i nestris fîs a vedin di jessi furlans come che lu jerin i nestris nonos e lis nestris nonis. Al sarès za un grant biel risultât se si sintissin “ancje” furlans (un pôc furlans, un pôc talians, europeans e citadins dal mont), se a fevelassin “ancje” furlan, in plui dal talian e, magari, dal inglês (ricuardìnsi che il plurilinguisim al è une ricjece).
Di plui, o crôt, no si pues sperâ o pretindi. Se dopo cualchidun al vai la pierdite de identitât furlane parcè che al pense che i furlans a sedin miôr di chei altris, chest al è un altri discors, sul cuâl no soi dispuest a seguîlu. ❚

Vençon, ai 28 di Novembar 2023

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +