Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Intensitât e emozion cul cuartet des ANUTIS, te cjantade in memorie di Pier Paolo Pasolini

Moira Pezzetta
il Cuartet VocÂl “ANUTIS”: Juliana Azevedo, Caterina De Biaggio, Laura Giavon e Alba Nacinovich

A àn viert il concierton di Suns Europe 2023, fasint vignî i sgrisui cu la intensitât e cu lis vibrazions des lôr vôs metudis adun.
Il cuartet ANUTIS nus conte di cemût che, unichis in Italie, a àn vût il plasê di dâ vôs al progjet musicâl di une des plui grandis compositoris talianis: Giovanna Marini.
◆ Pe prime volte sui palcs e rive cussì la musiche di une compositore femine, interpretade di cuatri vôs zovinis e cuintri corint, intun progjet dedicât a un dai plui grancj artiscj e pensadôrs libars dal Nûfcent, o ben Pier Paolo Pasolini.
Il cûr nol à mai vût tante dificoltât intal esprimi e intal contâ come in cheste epoche. Cussì, cuatri zovinis artistis a trasformin cu la lôr vôs chestis domandis e torments mai tant atuâi, miscliçant musiche popolâr e culte.
◆ La lôr ricercje vocâl e vûl cjatâ lis diviersis formis musicâls partint di un sun unic, fasintnus tornâ ae realtât di un passât che nol è po cussì lontan. Par fâ chest, a doprin lis lôr vôs, passant de musiche classiche, jazz, al fado, ae cjançon napoletane, fin ae improvisazion libare e ae musiche antighe.
◆ Il grup ANUTIS al è une farie di esperiencis e di struments ecletichis che al nas di une idee di Laura Giavon tal Setembar dal 2022, metint dongje un cuartet pardabon eterogjeni.
◆ Laura Giavon e Juliana Azevedo si cognossevin za par ve studiât insiemi tal conservatori di Amsterdam, ma cun Alba Nacinovich e Caterina De Biaggio e jere la prime volte che si incrosavin parcè che a rivavin di esperiencis diviersis; ma, come che a contin, «si sin cjatadis sot l’aspiet uman, e o condividìn la stesse vision dal mont e de musiche».
Giavon si è formade tal ambient de improvisazion, cence ve pôre di lâ fûr dai schemis dal jazz moderni, cjapant dentri cussì contaminazions rock, pop e il cjantautorât. Ancjetant par Nacinovich, cjantante flumane che e à al atîf diviersis colaborazions ancje in Friûl, la plui impuartante chê cul pianist Glauco Venier.
◆ Invezit, De Biaggio e je diplomade in piano, e à une grande esperience corâl e e je ative sul teritori furlan. Azevedo, infin, e ven dal mont liric e e fâs tante ricercje te musiche popolâr portughese, brasiliane e taliane.
Lis artistis a fasin dutis part di diviersis progjets, grups, teatris e côrs no dome in Friûl, e in Italie, ma ancje pal mont: de Cravuazie, passant pe Olande, al Portugal.
◆ Graciis al supuart di Cristiano Dell’Oste (Côr dal Friûl-Vignesie Julie) il cuartet al à vût la pussibilitât di passâ dîs dîs a Rome te cjase di Giovanna Marini, lavorant cu la compositore stesse su lis oparis ispiradis a Pasolini, cirint di rangjâ lis musichis aes vôs dal gnûf cuartet a pene metût insiemi.
Cu la Marini a àn lavorât a cjants par furlan e par talian, partint des musichis che la artiste e scrivè pal spetacul de edizion dal 1996 di “I Turcs tal Friûl”.
◆ Da “I Turcs tal Friûl” al ven ancje il non di chest cuartet. Come che a contin: «te opare teatrâl si cjate une femine une vore impuartante, Anuta Perlina, che e je une specie di oracul dal Pais, che pûr savint cemût che al è fat il mont, istès e continue a vê sperance. E duncje, in onôr di Anuta Perlina, o vin decidût di clamâsi ANUTIS».
◆ Tal spetacul “MEMORIA. Cantata a Pier Paolo Pasolini”, che al à za fat il zîr dal Friûl chest Istât e che al continue cun apontaments ancje a Rome, lis ANUTIS a puartin in sene lis musichis di Marini e Paola Nicolazzi, cui tescj che a son chei origjinâi di Pasolini. Insiemi cul cjant a metin in sene une vere dramatizazion, con gjestualitât leade al vaî ai funerâi, tipic di tantis areis dal meridion di Italie. A metin insiemi in maniere magjistrâl une fuarce che si lee al test, aes armoniis che a vegnin fatis dome cu lis cuardis vocâls, dant une intensitât e grande emozion ae esibizion.
◆ Un altri spetacul che a puartin in sene al è “Al sacri popolâr”, conciert che al propon cjançons sacris dal 1200 ai 1900. A àn ancje partecipât e bienâl di architeture di Vignesie intune instalazion sonore che e à il titul “Sot glas”, une colaborazion cul artist sonôr Renato Rinaldi e cul doi di instaladoris Ana Shametaj e Guditta Vendrame.
◆ Par ce che al tocje i progjets e lis colaborazions futuris no nus puedin ancjemò pandi lis novitâts, e par chest ancjemò di plui staitjur daûr sui lôr profîi social cirint @anutis.quartet o scrivêt a anutis.quartet@gmail.com ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +