Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«La Regjon che e torni a jessi motôr di disvilup»

............

In spiete dai prins proviodiments, “La Patrie dal Friûl” e stimole il GNÛF governadôr
ROBERTO MURADORE
Te smire dal sindicalist Cisl il rûl des societâts partecipadis

“Compit de Regjon al è creâ un contest favorevul ae economie. Lis impresis piçulis e mediis, che a costituissin in grande part il tiessût produtîf furlan, no àn la pussibilitât di ativâ in maniere autonome chês funzions imateriâls che vuê a coventin plui di simpri, tant che il marketing, la internazionalizazion, la digjitalizazion”. Roberto Muradore, 63 agns, sindicalist de Cisl de zone di Udin e de Basse Furlane (che di chê al è stât par un pieç segretari gjenerâl), al indiche une agjende impegnative pe gnove zonte regjonâl. “Lis nestris impresis a van judadis no parcè che no capissin chestis prioritâts, ma parcè che lis lôr dimensions a impedissin di meti in organic personis specializadis in chescj setôrs. La propueste e je cheste: lis societâts partecipadis regjonâls a van riformadis e focalizadis su lis azions di supuart aes impresis piçulis e mediis, inietantjur lis competencis specialistichis che a coventin intal mont di vuê. Vonde fâ dome prestits aes impresis! Pluitost, che si furnissin esperts che a van ator pal mont a ativâ iniziativis di internazionalizazion pes impresis furlanis”.

Lant ancjemò plui intal concret, e va miorade la viabilitât interne regjonâl: “Nol è pussibil vê di stâ une ore e mieze par lâ di Udin a Pordenon, e la metât dal timp par lâ a Trevîs. Dopo, al è clâr che il Friûl Ocidentâl al cjale bande il Venit. No dîs che si vedi di fâ stradis dibant, ma almancul intervignî dulà che in efiets al covente ai citadins e aes impresis”.

Altri pont impuartant, al è “no distruzi ce che di bon al è stât fat in chescj ultins 5 agns. Rilancimpresa al à sistematizât la architeture des zonis industriâls. Nol va butât vie ma al va rindût operatîf intal sens di plui servizis aes impresis insediadis o che a podaressin insediâsi. Al va ancje confermât il lavôr fat sul turisim par creâ gnûfs filons di atrat che a vadin di là dal model tradizionâl des feriis al mâr o in mont”.

Dut al à di pontâ al miorament de ocupazion: “Il lavoradôr che al piert la ocupazion al va responsabilizât sul so impegn necessari a ricualificâsi par tornâ a jentrâ intal mont dal lavôr. Di là tal mont dai ents di formazion – al siere Muradore -, a varessin di jessi ufiertis plui oportunitâts di cressite professionâl, midiant di robuscj periodis di pratiche, di bande des impresis che a cirin professionalitâts specialistichis e inovativis, e de Cjamare di cumierç, par cui che al vûl inviâsi bande il mont de imprenditorie e de libare profession”.

di Roberto Pensa

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +