Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La nestre stele comete no sarà mai chê dai potents di turni

Dree Valcic

✽✽ Cui che al pensave che al fos dome un scherç, une campagne publicitarie studiade mâl e puartade indenant ancjemò piês, al varà di ricrodisi. Cui che al pensave che une batude, une scrite ironiche, une cjapade pal cûl e bastàs a ridicolizâ la iniziative, al varà di fâ marcje indaûr e recitâ il “mea culpa”.
Cui che ancjemò, ancje tra lis fuarcis politichis che si riclamin al autonomisim, al tignive un profîl bas, par pôre che une critiche salvadie e podès alimentâ un clime di suspiets, di denunzie de unitât regjonâl, al varà di fâ autocritiche.
✽✽ Parcè che “Io sono Friuli Venezia Giulia” no dome si è imponût, ancje a fuarce di oblics e di ricats economics, sul marcjât comerciâl, ma al à slargjât il so domini perfit ancje a nivel istituzionâl. Simpri plui dispès, di fat, al comparìs in bande dal logo istituzionâl de Regjon.
✽✽ E tancj di nô a ridi su lis maiutis e sui cjapieluts metûts a pro di telecjamare dal president Fedriga, cence inacuarzisi che dut al leve inte direzion sielzude di cui che al veve tal cjâf un fin precîs: anulâ la presince e la impuartance de componente furlane, diluintle intun contest che al esaltave invezit la centralitât, ancje visive, di chê Vignesie che e tornave a jessi il riferiment di une realtât teritoriâl politiche e economiche.
✽✽ Chel logo maledet, tant cjâr al assessôr Bini, al faseve di screepiste a ce che o stin viodint in chescj mês: il tornâ sù dal concet di “Tre Venezie”, che o pensavin si fossin estintis, che a fossin sparidis, in plui che des cuviertinis dai vecjos cuaders di scuele, ancje par muart naturâl par mancjance di lidrîs.
✽✽ Al torne a fâ la sô comparizion l’adietîf “triveneto”, inmascarât par no creâ subit contrarietât, cul tiermin Nord Est, ma la prove e je palese. Si lu pues capî de informazion, dulà che gnûfs parons lu declarin cence miezis peraulis, e i risultâts si viodin za intes redazions e intes pagjinis locâls, te economie, dulà che tocs impuartants des risorsis furlanis a vegnin glotûts di potentâts venits.
✽✽ E nissun dai sorestants nostrans al alce la vôs par oponisi, masse cjapâts a ritaiâsi un puest intai conseis di aministrazion di chês aziendis aromai predis dai fonts azionaris, o a mantignî il rûl intes associazions di categorie. Ve mo la stele comete che nus ven proponude su la capane de globalizazion e de omologazion!
✽✽ No je la nestre. Jesù nol nas pai potents di turni. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +