Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La mont furlane e cîr rispuestis

Alessandro Zannier
La vecje scuele sierade a Tramonç

Preseât President, o ai let, cun cetante atenzion, la sô racuelte dai siei editoriâi intal gnûf volum publicât de “Patrie”, “Indenant”. Lets ducj intune volte, i articui a trasmetin la idee di un Friûl braurôs, ma ancje problematic e inciert, cun tante int che si impegne, ma che nol rive a decidisi su la strade che al à di cjapâ par no restâ metût in bande rispiet a cualsisedi prospetive di un futûr plui o mancul globalizât. Jo o volarès a chest rivuart pontâ la nestre atenzion sul stât reâl de mont furlane che o volìn, e soredut o scugnìn, meti sot de lint. E je une situazion par sigûr problematiche ma ancje solide inte sô struture.
◆ O provi a ricuardâ dome cualchi element in struc. La popolazion reâl e je une vore ridote e di fat no je buine di bessole di gjestî in maniere corete il teritori; l’indiç di vecjaie al è al massim; la prospetive demografiche e je chê di zonis inviadis ad implen viers dal spopolament e cuntune fuarce lavôr in jessi che no baste nancje pal dì di vuê, figurâsi par imagjinâ un svilup teritoriâl; no si rive a garantî servizis sanitaris o di formazion professionâl eficients.
◆ A chest si scuen zontâ altris valutazions, a partî de sensazion, cuasi inevitabil, di un futûr che nol viôt tantis pussibilitâts di jessi indreçât, ma al sarà subît e sopuartât plui che acetât: la vite de comunitât e je ridote e apatiche e, in struc, ducj a pensin che “ce che al sucedarà dopo di me nol è un gno probleme e a saran altris che a varan di risolvilu”. Chest al puarte ancje a vê te plui part des fameis un lessic aromai ridot, dispès sot des 300 peraulis fondamentâls.
◆ Purpûr te mont furlane i citadins a gjoldin di un benstâ economic mai viodût te sô storie cun tancj stipendis sigurâts e tantis pensions: i fenomens leâts ae puaretât a risultin margjinâi e dut câs di podê gjestî. Ma il fenomen che al preocupe di plui e je la cundizion di isolament che no permet di reagjî.
◆ Se si cjale il lavôr, che un timp al jere un valôr distintîf de int di mont, cumò al è deventât simpri mancul un teren di identificazion. Il sens dal sacrifici che al prodûs risultât e che ti da un puest inte comunitât si è pierdût, e cumò si fevele dome de fadie di puartâ indevant une ativitât. Se po si cjalin lis scuelis sieradis (e no simpri par fuarce), cheste mancjance e à puartât ancje ae fin di une classe di mestris che dispès e deve cussience ae int dai siei valôrs e che e strissinave il cambiament intai paîs.
◆ La Glesie no cîr plui la int ma e vûl jessi cirude: in cheste maniere e rinunzie al so rûl di indreçament morâl. La politiche locâl po si è simpri plui sierade in cerclis che a crein plui barieris che facilitazions ae partecipazion de int. Il disinterès e il fren aes relazions di comunitât a son il risultât.
◆ Ae fin, o stin purtrop pierdint chel concet dut furlan di lavorâ simpri e di continuâ a fâlu come se la vite no ves mai fin; chel volê plantâ un arbul savint ben che magari no si rivarà a cjapâ sù ce che al fasarà cressi. Ma in pocjis desenis di agns si rivial adore a scancelâ i valôrs costruîts vie pai secui? ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +