Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. La cuintrivôs: il decret Calabrò

............

Il senatôr Raffaele Calabrò (elet intes filis dal PdL e cardiolic dongje de Opus Dei) al à firmât une propueste di leç cun normis su «disposizions in materie di aleance terapeutiche, di consens informât, e di declarazions anticipadis di tratament» (scurtât in «DAT», ndr).
Il test al è publicât ae pagjine www.lucacoscioni.it/pdl-test-bio.
Intai prins trê articui, si delinein i fins de propueste di leç che e vûl garantî la inviolabilitât e la indisponibilitât de vite umane, e ancje la tutele de salût, tant che dirit fondamentâl dal citadin e de coletivitât. Ai articui 2 e 3 si precise la improibizion di ogni forme di eutanasie ative e di suicidi assistût, e ancje la improibizion di formis di acaniment terapeutic. Al art. 4 si regole il consens informât che al pues jessi revocât simpri, ancje dome in maniere parziâl.
L’art. 5 al dissipline i contignûts e i limits des DAT che, midiant di chês, il declarant al esprim il so orientament sui trataments medics sanitaris e di fin di vite, in prevision di une future pierdite de capacitât di intindi e di volê. Si sclarìs, cun di plui, che il redatôr al pues manifestâ la sô volontât su chei trataments terapeutics sanitaris che lui, in stât di plene capacitât di intindi e dopo informazion cliniche complete, al è legjitimât de leç a someti al propit miedi curant. Al risulte che intal test no puedin jessi metudis indicazions pe eutanasie ative o omissive. Si specifiche, duncje, che la idratazion e la alimentazion artificiâl, stant che a son formis di poie vitâl, no puedin jessi ogjet di declarazions anticipadis. Si determine ancje che la DAT e cuiste eficacitât dal moment che il pazient in stât neurovegjetatîf al sedi incapaç di intindi e di volê. La valutazion dal stât clinic e tocje a un coleç formât di cinc miedis.
Ai articui 6, 7 e 8, si aferme che la DAT e vedi di jessi metude in forme scrite, di persone maiôr di etât, te plene capacitât di intindi e di volê, e acetade di un nodâr a titul gratuit. La DAT, simpri di podê revocâ e modificabile, e à validitât di trê agns, tiermin che, di là di chel, e piert ogni eficacitât. L’art. 7 al previôt la nomine di un fiduciari che si impegne a fâ in maniere che si tegni cont des indicazions sotscritis dal pazient. L’art 8 al garantìs al miedi la pussibilitât di no osservâ lis DAT tal câs che no sedin plui corispondentis ai disvilups des cognossincis tecnichis sientifichis e terapeutichis, motivant la decision inte cartele cliniche. Si fisse ancje che intal câs di controversie tra il fiduciari e il miedi che al cure, la cuistion e sedi sometude ae valutazion di un coleç di miedis. Chel parê nol è vincolant pal miedi curant.
Ai arts 9 e 10, si regole la ipotesi di contrast tra sogjets parimentri legjitimâts a esprimi il consens al tratament sanitari, fissant che la decision e je cjapade, su istance dal public ministeri, dal judiç tutelâr o, in câs di urgjence, di chest ultin, sintût il miedi curant. Intes disposizions finâls e je previodude la istituzion di un regjistri des DAT.

Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas

Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +

L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?

Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +

Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront

Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +