Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA INTERVISTE. Diego Travan: De planure furlane al cîl di Dubai

............

Dismonte di un avion e cor a cjapâ un altri. Riunions, conferencis, progjets di valutâ, une aziende di mandâ indevant e une tasse di documents parsore de scrivanie dal studi legâl. Doi fîs, une famee. E l’impegn in politiche, in provincie a Udin. Propit li lu cjatìn.
Al à pôc timp par une fevelade: al è rivât de France cualchi ore prime, une doce a cjase e cumò une cunvigne che lu spiete. «Plasê, dut ben?», «Sì, graciis. O soi dome un pôc di corse». I lin daûr a pas svelt su pes scjalis, dentri di un coridôr. E intant lui al conte la frenesie de sôs zornadis, par scusâsi de premure. Ma al conte ridint. Al somee seren. «Ce lavôrs stressants, cemût fasial?», «Eh, la vite e va cjapade cun filosofie!». «E cuâl isal il segret…», «Fâ simpri ce che al plâs».
Rispuestis scontadis? Forsit sì. Ma lui al è l’esempli concret che la passion e fas rime cun fortune. Diego Travan, 54 agns, al à une aziende che si clame Interna e che e je une des primis dîs impresis tal mont pe furnidure «clâfs in man» di furniments pal marcjât di lus. Tant par fâus capî, al à aredât lis boutiques di Louis Vuitton e di Cartier ator par dut il mont, la nâf di crosere Carnival Dream, i hotel a 5 stelis dai plui nomenâts (Hilton, Hyatt, Sheraton,…),  yacht, ristorants, museus. E cumò i tocje ancje il prin albierc di Armani, a Dubai, tai Emirâts Arabics. Une tor di 800 metris, l’edifici plui alt dal mont e chel cun plui plans in assolût. 160 suites e 144 apartaments di lus. Dentri, dutis lis cjadreis, i mobii e i jets a son di Interna, sîs mil tocs unics.
Travan, cemût aial fat a rivâ fin a Dubai?
O ai partecipât a une gare internazionâl insieme cu lis societâts plui prestigjosis e, ae fin, al à vint il «made in Italy». Une biele sodisfazion! Ca di un pôc, a finissaran di fâ sù la tor – dentri a son plui di 14 mil operaris che a lavorin ogni dì – e dopo a començaran a mobiliâ lis cjamaris.
Garis, apalts. Ma par vinciju bisugne sei brâfs o vê il santul just?
Ator pal mont e conte la professionalitât. In Italie, invezit, no son regulis: al passe l’amì dal amì, chel che ti à fat un plasê, robis cussì.
Alore, ce che si lei sui gjornâi e je la veretât?
I conti ce che mi è sucedût a mi: tal 2008 o soi vignût a savê che te isule de Maddalena a vevin di fâ un hotel par dâur acet ai «grancj» dal G8. Alore mi soi informât e o ai scuviert che il delegât pal event al jere Guido Bertolaso, chel de Protezion Civîl. Ben, i ai inviât une propueste pe furnidure dai mobii e…pensial che cualchidun mi vedi rispuindût? O ai telefonât tai uficis di Rome ma o cjatavi simpri ocupât; o ai mandât letaris di riclam dulà che o rimarcavi di sei pardabon interessât al progjet. Ma nuie. Cidinôr totâl. Dopo un pôc, finalmentri cualchidun al rispuint al telefon e mi sint a dî che lis oparis a jerin za stadis apaltadis. Cui aial vint? Parcè? Cemût àno fatis lis selezions? Bo!
Pardut il mont e je la plui plene trasparence. Ti disin cui che al partecipe aes garis, cui che al piert e cui che al vinç. Ma in Italie al è il Far West.
Ma la colpe di cui ise? De politiche o dai imprenditôrs?
Di ducj i doi, al è clâr. Une situazion vergognose e insostignibile par ducj chei che come me a crodin te libare concorince, chê che e premie il miôr e e sburte a sei plui competitîfs.
Lui al ven de scuele di Rino Snaidero…
Sì, un mestri e il prin che al à crodût in me.
Cemût ise tacade?
Mi soi laureât in jurisprudence e specializât in dirit comerciâl internazionâl e daspò o soi lât a vore ae Snaidero. Cuant che Rino Snaidero al à volût diversificâ la produzion e vierzi une sezion dedicade al furniment par albiercs e uficis, mi à domandât di deventâ diretôr aministratîf. Ma o vevi dome 28 agns.
E alore?
O ai pensât che e jere une matetât. Ma o ai acetât. E il biel al à ancjemò di vignî, parcè che cualchi an dopo Snaidero al à decidût di concentrâsi su lis cusinis e di lassâ stâ chê altre robe. E duncje, al à sierât la sezion dulà che o lavoravi jo. Alore o ai cjapât sù il telefon e o ai clamât i clients par visâju che la colaborazion e finive, ma plui di cualchidun mi à dit «parcè no cjapistu in man tu la robe?». O  vevi 32 agns, un fi di 6 mês e l’esempli di doi gjenitôrs che par dute la vite a àn fat i «statâi», cul puest di lavôr fis.
Però si è butât!
Eh sì. Tal 1989 e je nassude «Interna». E je stade la incussience de zoventût a fâmi dî di sì: cumò che a ‘nd ai 50, no lu fasarès mai. Però, o ai di dî che o soi stât premiât de fortune parcè che propit il prin dì di lavôr o ai ricevude une comission. Un ex client, che al veve di mobiliâ un albierc dongje Milan, al à fat di dut par cirîmi. In chei agns no jerin i celulârs e insome, dopo un zîr di clamadis, al è rivât a vê il gno numar di cjase e li mi à cjatât. Fortune.
Dal 1989 a vuê a ‘nd è passade di aghe sot dai puints. Diego Travan, insieme ae femine Derna Del Stabile, al à metût in pîts un grup industriâl cuntun volum di afârs di 20 milions di euros. Te aziende a lavorin plui o mancul 50 personis tra architets, inzegnîrs e comerciâi. Ducj assunts a timp indeterminât, etât medie di 30 agns, tantis lis feminis. Une imprese «virtuâl», fate di çurviei e no di mûrs. A Tavagnà, di fat, dome si progjete. Ae realizazion i pensin i artesans furlans e venits che a colaborin cun Interna. Un indot di plui di un miâr di personis. Ancje Interna e à sintût i efiets de  crisi economiche, nus à dit Travan, ma il lavôr nol mancje. Lui al va dilunc, sù e ju pal mont.
Isal pôc a cjase?
Jo mi sint a cjase dapardut. O soi un sostenidôr dal multiculturalisim, ancje se mi sint furlan a ducj i efiets. Però un furlan moderni, dal 2000, di chei che no si sierin tra lis tradizions. Ven a stâi, bisugne savê il furlan ma ancje l’inglês.
Lui tropis lenghis fevelial?
Sîs: todesc, spagnûl, francês, inglês, talian e furlan.
Ma la sô cjase, che di mûr, dulà ise?
A Felet: le ai comprade 20 agns fa, une cjase di epoche in stîl Liberty che o ai za ristruturât un pâr di voltis.
Viodût che al comercie mobilie di lus, cuâl isal il sghiribiç plui grant che si à regalât?
Une stanzie librarie, al ultin plan. Dentri o ai cuatri mil libris, ma a puedin stânt almancul vot mil.
Imprenditôr, avocat e politic. Diego Travan, classe 1956, al è origjinari di Gradiscje sul Lusinç, un paîs de provincie di Gurize. Al è il president di Interna Holding, aziende leader a nivel mondiâl tal setôr dal furniment di lus, cun sede a Tavagnà. Ma al è ancje avocat specializât in contratualistiche internazionâl di imprese, e al à il studi legâl in vie Manin, a Udin. Tal 2007 si è butât in politiche, cul Pd. Al à sfidât, cence sucès, Pietro Fontanini (Lega Nord) te corse pe presidence de provincie di Udin e cumò al è conseîr provinciâl dal Partît Democratic e coordenadôr dal circul dal Pd di Tavagnà. «In politiche no ai grandis responsabilitâts – nus à contât –, e par cumò no mi puarte vie tant timp».
Impegn plui consistent chel de aziende che lu puarte ator pal mont a discuti cun dirigjents e manager. Interna, che e prodûs dut in Italie, e je scompartide in trê impresis specializadis: Interna Contract, Interna Collection e Logica. Dutis a parteciparan al salon dal mobil di Milan, ae metât di Avrîl. «O sarìn presints sedi in fiere, sedi – al à precisât – cuntun event fûr salon par presentâ une colezion di cinc gnovis cjamaris che o vin dissegnât pal setôr alberghîr».
Diego Travan al è maridât cun Derna Del Stabile, za insegnante di todesc a scuele e cumò impegnade in aziende. «Jê e je la creative dai doi – al à dit –, si ocupe di tecnichis di vendite e des  publichis relazions». A àn doi fîs, Federico di 22 agns e Massimiliano di 12. «Il prin lu ai gjoldût di mancul, parcè che cuant che al jere piçul jo o lavoravi tant che dirigjent di aziende e o vevi oraris pôc flessibii – nus à contât – , invezit al secont i ai cambiât i panzits e dât di mangjâ».
Une cariere brilante che no si sa fin dulà che e rivarà ancjemò. Ancje parcè che i siei siums, Diego Travan, no ju conte a di nissun. «Di solit, si dîs che a son segrets. E alore lassìnju tal scansel».
Valentina Pagani

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +