Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La identitât e pues rindi ancje in economie

............

La vicende de aziende siderurgjiche Palini e Bertoli di S. Zorç di Noiâr, cussì come chê de Electrolux, a segnalin cun fuarce la diference tra impresis e, soredut, tra imprenditôrs che a vivin e a progjetin il lôr futûr intal teritori e chei che, invezit, a àn tant che riferiment gjeografic e fisic cualsisedi lûc dal mont.
Pes multinazionâls, di fat, un sît dulà colocâ la ativitât produtive al vâl chel altri e la uniche carateristiche calcolade e preseade dal lûc là che a son lis lôr fabrichis e je chê di podê gjavâ fûr dut il profit che si pues. Chestis grandis impresis sorenazionâls, masse dispès no sintin nancje il sens plui piçul di responsabilitât viers des lavoradoris e dai lavoradôrs, figurìnsi intai confronts dal teritori e de comunitât che ur àn dât acet.
Nol è pussibil, però – viodude ancje la situazion de imprenditorie locâl – rinunziâ a capitâi e ai invistiments forescj. A cundizion che cuant un “font” o un grant grup si propon, a sedin subiets a valutazions e verifichis aprofondidis su la lôr vocazion industriâl reâl, par evitâ disposizions speculativis dal gjenar “beche e scjampe”.
Se po dopo al è fintremai l’aiût public, par chestis realtâts a van metûts palets e regulis par stabilizâ la permanence sul puest par un periodi congrui.
Dut câs, chest nol baste. Il teritori al à di jessi tratîf, ven a stâi al à di jessi apetibil, sedi par cui che al fâs za imprese sedi par cui che al vûl inviânt une gnove.
La politiche regjonâl, duncje, e à di impegnâsi a meti in vore chei fatôrs competitîfs di contest che a facilitin il sucès des aziendis: infostruturis, infrastruturis, ricercje e inovazion intes impresis e cu lis impresis, burocrazie amie e no ostative, formazion professionâl smirade, e v.i.
In plui, si à simpri di visâsi che un teritori al è tant plui tratîf se li si pues ancje vivi ben, se nol è desolât e al ufrìs la pussibilitât di gjoldisi lis bielecis artistichis, paisagjistichis, culturâls, ambientâls e, parcè no, enogastronomichis. Ve parcè, par esempli, l’eletrodot Redipulie-Udin al va intierât!
Al reste il fat che chescj agns di crisi industriâl profonde a àn fat capî, o speri ancje ai liberiscj plui oltranciscj, che la economie e scuen no dome jessi reâl, ma ancje riteritorializade, ripuartade al teritori.
Ancje parcè che intal mont globâl a varan sucès e si fasaran indenant chês regjons e chei teritoris bogns di fâ sisteme, di fâsi ricognossi, di caraterizâsi, di fâ valê – in definitive – lis propriis origjinalitâts e particolaritâts.
Intun mont simpri plui omogjeni e indistint, la identitât – se e je vierte e ben spindude – e je un valôr zontât ancje in economie. ❚
Roberto Muradore
Segretari gjenerâl de CISL di Udin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +