Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La identitât e la citadinance europeanis si fasin sù cu la buine informazion

............

Melissa Colussi e à doprade pe sô tesi la lint origjinâl
dal gjornalisim “di prossimitât”

«Dut al è nassût di une riflession personâl in cont de situazion de Europe di cumò, che e je segnade de crisi economiche e sociâl, de cressite dai nazionalisims estremiscj e di une malfidence une vore difondude tai confronts dal procès di integrazion europeane e des istituzions che in chel istès a son il prodot e il motôr di chel percors. In particolâr, o ai notât che cheste clime negative si nudrìs ancje des inesatecis difondudis dai media cuant che a fevelin di Europe». Melissa Colussi e je une fantate di Martignà, e cun chestis peraulis e sclarìs parcè che e à decidût, inte suaze dal Master Euroculture – un percors bienâl post lauree metût adun dal Ateneu furlan cun altris undis universitâts de Europe, de Asie e des Americhis – di scrivi une tesi dedicade al rapuart tra informazion, identitât e citadinance europeane. Plui in detai, la ricercje, che il so titul al è The role of European proximity journalism in the building process of the European identity, e fronte il teme de costruzion de identitât e de citadinance europeane doprant la lint origjinâl dal gjornalisim locâl, “di prossimitât”, chel che al conte il teritori e che al met in relazion la realtât locâl cul mont.

Il lavôr, che al è stât fat vie pal an academic 2017/2018 tra Alsazie, Bretagne e Friûl, e al è stât discutût te Universitât di Strasburc, al met a confront dôs esperiencis une vore particolârs: chê di Euradionantes, emitente nassude intal 2007 a Naoned/Nantes, capitâl di chê porzion di Bretagne che in tiermins aministratîfs e fâs part de regjon Loire Atlantic, e chê di Radio Onde Furlane che za in passât, in plui ocasions, e je stade ogjet di ricercjis di caratar storic, linguistic e sociopolitic.

«O ai sielzût di confrontâ Euradionantes e Radio Onde Furlane – e zonte Colussi – tacant de mê esperience personâl. Di Setembar dal 2017 a Fevrâr dal 2018 o ai fat un tirocini propit inte redazion de emitente di Nantes, là che o ai vivût in prime persone il sens di chel che juste in chel contest al è stât definît “gjornalisim european di prossimitât”: une maniere di fâ informazion une vore dongje de int e dal teritori, contant ce che al sucêt ator pe Europe e pal mont cun atenzion, cun aprofondiment e cun chê di vualmâ lis conessions tra chei fats e ce che al nas a nivel locâl. Tant che scoltadore, mi soi inacuarte che Onde Furlane e fâs compagn: di cetante Europe che e je inte sô programazion e di cemût che il leam profont cul Friûl al è intal stes timp une clâf di leture e di confront cun ce che al sucêt a nivel continentâl e intal rest dal planet».

La tesi e je pardabon interessante. Inte sô prime part e fâs indenant la definizion de suaze teoriche di riferiment, tra nazionalisims, identitât, gjornalisim e integrazion continentâl, e e presente lis dôs realtâts de Bretagne e dal Friûl, tra rivendicazions in cont dal autoguvier e dal ricognossiment des specifichis identitâts linguistichis e culturâls. Inte seconde, si concentre su lis dôs esperiencis radiofonichis, e marche lis singulis particolaritâts e i elements comuns e lu fâs ancje midiant des testemoneancis diretis des personis coinvoltis intai doi progjets, che a contin la storie specifiche des dôs emitentis, a presentin la lôr ativitât, il contest e la impostazion e lis motivazions dal lôr lavôr.

Une conferme dal fat che – cemût che al scriveve Altiero Spinelli – «la Europe no cole dal cîl». ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +