Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“La gnot des plêfs”, par valorizâ un grant patrimoni

............

Lis plêfs de Cjargne a son lûcs di preieris e di storiis antighis, pleris di secui sore lis culinis, teatris di esistence di un popul. Là si batiavin i vîfs, si soteravin i muarts e si cjantavin lis laudis al Signôr. Tieris batudis dai pas dai pelegrins, glesiis di mont, ancje se lis primis testemoneancis a van indaûr bielzà al cristianisim primitîf.
E je tante storie tes plêfs, a son tancj tesaurs, bielecis architetonichis, pitorichis, afrescs e altârs creâts cun art di mans artesanis, dai mestris cence non fin aes grandis firmis, tant che Domenico da Tolmezzo, Antonio Schiavi, Giulio Urbanis, Carlo da Carona.
Chestis plêfs a abracin disesiet secui di storie e a son – o a dovaressin jessi – un patrimoni inestimabil de umanitât, no dome de Cjargne e dal Friûl.
Al baste pensâ che a Dieç, sot de glesie vecje di Sant Pauli, a son stâts cjatâts rescj di un lûc di cult di etât augustee, precristiane, vâl a dî la plui antighe testemoneance di plebs rurâl in Italie.
LIS MAGNIFICHIS UNDIS_Undis plêfs fûr pe Cjargne, inte Val dal Tiliment, Val Dean e Val de Bût, dutis regjistradis intun elenc dal 1247 de Diocesi di Aquilee, cuant che a un ciert pont, par volontât dal Patriarcje Bertolt di Merania, la int e à dovût paiâ la decime pal lôr mantigniment, vâl a dî un decim dal salari. Tra dutis, la plêf di Dimpeç intitulade a Sant Denêl no à vude une vite lungje, assorbide di chê di Soclêf tor dal secul diesim cuart.
Tantis storiis, tantis liendis che si slungjin e che a sorevivin ancje tai timps plui scûrs, come tra i secui sest e novesim, cuant che la Cjargne e jere savoltade di ordis migratoriis e di ocupazions profanis dai lûcs sacris, come chê di chê che e jere la basiliche di Davâr. Là si conte che la tor cjampanarie e podarès jessi un rest dal cjistiel di Agrons.
Plêfs miscliçadis a struturis fortificadis, dulà che a son passâts fûcs e taramots; rescj romans, sacraris e relicuiis, cualchi plêf donade dal Patriarcjât ae Abazie di Mueç, ricostruzions e sistemazions di etât moderne, tante sugjestion.
SIMPRI VIVIS_O vivìn ancjemò lis plêfs e o continuìn la lôr storie, che e je la storie instreçade de lôr int e des lôr valadis, ven a stâi de nestre int e de nestre mont. Lôr a vivin midiant de preiere dai cjargnei e dai lôr plevans, intes celebrazions e fiestis religjosis, tant che la bussade des crôs a Sant Pieri di Zui, e ancje midiant di une schirie di propuestis culturâls e naturalistichis che a intindin valorizâlis. Un clâr esempli al è il Cjamin des Plêfs, un percors di vincj tapis che si pues fâ a pît o in biciclete, une trate che e vûl jessi un pelegrinaç, motîf di riflession spirituâl che al cjate il so moment plui cjalt cu la visite des plêfs, volint compagnâts di une vuide.
LA GNOT DES PLÊFS_A rindi plui vivarose cheste iniziative e je intervignude La lungje gnot des plêfs in Cjargne, une rassegne dute speciâl di musiche corâl a capele che e met dongje, intune sole zornade, dîs plêfs, dîs concierts e dîs degustazions di plats fats cun prodots dal teritori.
La prime edizion e je stade sabide ai 19 Setembar, par une lungje e tant frecuentade zornade, scomençade aes 14 inte Plêf di Sant Florean a Dieç, e finide a miezegnot inte Plêf di Sant Pieri a Zui.
La cualitât dai côrs che a àn eseguît diviers repertoris di musiche sacre a capele, intai rivocs des antighis arcadis des plêfs, inte pâs di chês culinis, tai savôrs e inte bontât de cusine cjargnele, ufierte ae fin di ogni conciert, a àn fat di chê zornade une rinassite corâl di fradilance, ducj dongje di une mense condividude.
Lis plêfs a tegnin vicine la int: al è il motîf che a son stadis costruidis in secui e secui di cambiaments, par tignî intate la fede e la comunitât. Cjatâlis vuê inmò frecuentadis e amadis, al è un grant e biel segn di sperance e di amôr. ❚
Alessio Screm

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +