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“La gnot des plêfs”, par valorizâ un grant patrimoni

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Lis plêfs de Cjargne a son lûcs di preieris e di storiis antighis, pleris di secui sore lis culinis, teatris di esistence di un popul. Là si batiavin i vîfs, si soteravin i muarts e si cjantavin lis laudis al Signôr. Tieris batudis dai pas dai pelegrins, glesiis di mont, ancje se lis primis testemoneancis a van indaûr bielzà al cristianisim primitîf.
E je tante storie tes plêfs, a son tancj tesaurs, bielecis architetonichis, pitorichis, afrescs e altârs creâts cun art di mans artesanis, dai mestris cence non fin aes grandis firmis, tant che Domenico da Tolmezzo, Antonio Schiavi, Giulio Urbanis, Carlo da Carona.
Chestis plêfs a abracin disesiet secui di storie e a son – o a dovaressin jessi – un patrimoni inestimabil de umanitât, no dome de Cjargne e dal Friûl.
Al baste pensâ che a Dieç, sot de glesie vecje di Sant Pauli, a son stâts cjatâts rescj di un lûc di cult di etât augustee, precristiane, vâl a dî la plui antighe testemoneance di plebs rurâl in Italie.
LIS MAGNIFICHIS UNDIS_Undis plêfs fûr pe Cjargne, inte Val dal Tiliment, Val Dean e Val de Bût, dutis regjistradis intun elenc dal 1247 de Diocesi di Aquilee, cuant che a un ciert pont, par volontât dal Patriarcje Bertolt di Merania, la int e à dovût paiâ la decime pal lôr mantigniment, vâl a dî un decim dal salari. Tra dutis, la plêf di Dimpeç intitulade a Sant Denêl no à vude une vite lungje, assorbide di chê di Soclêf tor dal secul diesim cuart.
Tantis storiis, tantis liendis che si slungjin e che a sorevivin ancje tai timps plui scûrs, come tra i secui sest e novesim, cuant che la Cjargne e jere savoltade di ordis migratoriis e di ocupazions profanis dai lûcs sacris, come chê di chê che e jere la basiliche di Davâr. Là si conte che la tor cjampanarie e podarès jessi un rest dal cjistiel di Agrons.
Plêfs miscliçadis a struturis fortificadis, dulà che a son passâts fûcs e taramots; rescj romans, sacraris e relicuiis, cualchi plêf donade dal Patriarcjât ae Abazie di Mueç, ricostruzions e sistemazions di etât moderne, tante sugjestion.
SIMPRI VIVIS_O vivìn ancjemò lis plêfs e o continuìn la lôr storie, che e je la storie instreçade de lôr int e des lôr valadis, ven a stâi de nestre int e de nestre mont. Lôr a vivin midiant de preiere dai cjargnei e dai lôr plevans, intes celebrazions e fiestis religjosis, tant che la bussade des crôs a Sant Pieri di Zui, e ancje midiant di une schirie di propuestis culturâls e naturalistichis che a intindin valorizâlis. Un clâr esempli al è il Cjamin des Plêfs, un percors di vincj tapis che si pues fâ a pît o in biciclete, une trate che e vûl jessi un pelegrinaç, motîf di riflession spirituâl che al cjate il so moment plui cjalt cu la visite des plêfs, volint compagnâts di une vuide.
LA GNOT DES PLÊFS_A rindi plui vivarose cheste iniziative e je intervignude La lungje gnot des plêfs in Cjargne, une rassegne dute speciâl di musiche corâl a capele che e met dongje, intune sole zornade, dîs plêfs, dîs concierts e dîs degustazions di plats fats cun prodots dal teritori.
La prime edizion e je stade sabide ai 19 Setembar, par une lungje e tant frecuentade zornade, scomençade aes 14 inte Plêf di Sant Florean a Dieç, e finide a miezegnot inte Plêf di Sant Pieri a Zui.
La cualitât dai côrs che a àn eseguît diviers repertoris di musiche sacre a capele, intai rivocs des antighis arcadis des plêfs, inte pâs di chês culinis, tai savôrs e inte bontât de cusine cjargnele, ufierte ae fin di ogni conciert, a àn fat di chê zornade une rinassite corâl di fradilance, ducj dongje di une mense condividude.
Lis plêfs a tegnin vicine la int: al è il motîf che a son stadis costruidis in secui e secui di cambiaments, par tignî intate la fede e la comunitât. Cjatâlis vuê inmò frecuentadis e amadis, al è un grant e biel segn di sperance e di amôr. ❚
Alessio Screm

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