Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ZODIAC FURLAN. Belance

............

Belance
Belance

Nassûts jenfri i 23 di Setembar e i 22 di Otubar
Profum preferît: la broade.
Cun pocje origjinalitât, chel che al à inventât l’oroscop al à decidût che chei nassûts sot dal segn de belance a son personis ecuilibradis (o scomet che se invezit de belance al ves cjatade la costelazion dal orloi, a saressin stâts precîs e puntuâi).
A son ancje personis che i tegnin une vore ae justizie, a pesâ ben ogni decision (se a fossin stâts dal segn dal orloi, probabilmentri a varessin tignût une vore a no someâ vecjos).
Ah, e simpri secont di chel gjeni che al à inventât i oroscops, a chei de belance ur plâs ancje la bielece (strani: ducj chei altris a àn miôr lis robis brutis!).
Cemût si tradusino dutis chestis carateristichis intun furlan? Facil: la belance furlane e sta simpri tal mieç, e contente un pôc ducj. Tra il Tocai e il Merlot, par no sielzi, e bêf un tai di un e un tai di chel altri. Tra il frico e il muset, e mangje ducj doi; tra il schi di fonts e il schi alpin, si ferme in baite a fâsi une luianie.
Fevelant di bielece, il furlan nol è propit nassût par jessi artist, se o pensìn a la art come a une robe creade dome par amôr dal biel (pierdi timp intune robe che no covente a nuie?
Ma stino scherçant?). Il sens artistic de belance furlane, alore, si tradûs te piture (chê dai mûrs di cjase, però), te scriture (de liste de spese o al massim di un articul di gjornâl – e cumò provait a induvinâ il segn di Bete di Spere!), o ben te musiche (ma dome par inventâsi i côrs de curve dal Udin).
Sport: cul vuestri amôr pal ecuilibri, us conseìn il patinaç, la gjinastiche artistiche o ben di fâ il camarîr al Tenda di Lignan.
Curiositât: la belance e je la uniche costelazion che e rapresente un imprest inanimât invezit di un animâl o di une persone.
Il fat che e sedi une belance al dimostre che l’oroscop no lu àn inventât i furlans, parcè che se no a varessin sielzût une costelazion a forme di vuarzine. ❚
Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +