Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS. La religjositât de poetesse frute

............

«A mi dami, Diu, ‘ne piciule / tombe di glerie / niciade da li’ bugadis di vint. / ‘Ne tombe blancie in somp di un cuel. / Dongie ‘l cîl. / E qualchi margarite nassude di me, / zale e lustre / come une flame trimule. / Lasse ch’o sinti, Diu, il ciant de rosade / de òdule / o la rane che grache / basse, tai rivai. / Io ti darai, Signôr, il miò tasê»
La Pauluce (1931-1995) e je une des vôs al feminin plui significativis de poesie furlane. Poetesse frute, come che e je stade definde plui voltis, pe sô capacitât di viodi lis robis cun voi di frut, une vision sancire e limpide che si tradûs di bessole in poesie. E frute ancje pe dibisugne de mame, che si pues lei intal so diari, là che la presince de mari (muarte cuant che je e veve 29 agns) e je costante, fin a la invocazion scrite straziante, pôcs mês prime de muart: tormentade dal mâl, e scrîf  «mame no puedi plui, ven a cjomi».
E chest al è il secont teme de sô poesie, chel de muart. Tant che la sô poesie e pues jessi viodude ancje tantche la costruzion di une sapiente Ars moriendi, une preparâsi pal moment fatâl: il sens de pierdite al samee rezi les peraulis stessis in tal lôr incjadenâsi une cun chê altre.
Dute la ispirazion de poetesse e si insuaze jenfri chescj doi temis: il passât, cu la considerazion di dut ce che si piert cul lâ dal timp, dai agns, dut ce che e si piert ogni dì. E jenfri chestis robis, cence altri, il jessi fruts, la infanzie e i afiets de infanzie, gjoldûts come che dome i fruts a san gjoldîju. E di chê altre bande la privazion des piçulis robis che a àn jemplade une vite.
Ancje il taramot (Nadia e jere di Buie), sintût tantche un presentiment di muart, al è drenti adimplen in cheste suaze, cussì ben come lis personis che a deventin protagonistis des sôs evocazions: Riccardo Castellani (altri grant poete furlan), Barbe Vitorio, Vigj e Vitorio.
E dute la sô vision dal mont e dute la sô maniere di tradusi in poesie ce che e sint a son bagnadis di une atmosfere religjose. La autore e jere istintivementri religjose e ancje di uen religiositât cunvinte e fuarte. Tant che ancje il so cjalâ la nature al è religjôs. Il paisaç che jê e ame tant, il Friûl des culinis, al è come vuluçât in cheste religjositât.
Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +