Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – DIBATIT LETERARI. Ocitan e Furlan a son lenghis “rock”

............

Un libri che al conte la realtât furlane e le met in relazion e in confront cun chê de Ocitanie e cun chês di une schirie di altris minorancis e nazionalitâts ator pe Europe. Il so titul al è “Occitania, Friuli, Europa. La mia lingua suona il rock” e il so autôr al è il ricercjadôr e gjornalist Marco Stolfo.
Il volum al mostre la evoluzion de produzion musicâl in lenghe ocitane e par furlan tai ultins cuarante agns, al presente il contest storic, gjeografic, culturâl, linguistic e politic dal Friûl e des tieris “d’Óc”, cui lôr ponts di incuintri e lis lôr diferencis, e al da cont de relazion tra musiche te lenghe proprie, rivendicazions che a tocjin dirits linguistics e formis di autoguvier teritoriâl e presince o mancjance di azions di tutele e formis di autonomie regjonâl.
Te comparazion tra il Friûl e chê che sul plan gjeografic e demografic e je la nazion cence stât plui grande de Europe a soreli jevât si incrosin storie, societât, politichis linguistichis e creativitât in cjamp leterari e musicâl. La relazion tra lenghe proprie e musiche e ven frontade ancje daûr dal confront cun altris esperiencis, de Sardegne al Paîs Basc e dal Gales ai Paîs Catalans, e su la fonde di une schirie di testemoneancis di musiciscj e operadôrs culturâi. “Occitania, Friuli, Europa. La mia lingua suona il rock” nol è dome un libri di lei, ma al è ancje un cd di scoltâ cuntune selezion siore di rock, folk, reggae e hip hop par ocitan e par furlan, cun cercis dal repertori di grups tant che Massilia Sound System, Lou Dalfin, Lou Seriol, Goulamas’k, Inzirli, Pantan, Arbe Garbe, e Mig 29 over Disneyland.
La publicazion e je stade dade fûr, cul jutori e il patrocini de Provincie di Turin, de bande de associazion Lidrîs e Butui, sodalizi nassût tal 2003 par iniziative di un grup di zovins di divignince furlane che a son a stâ a Turin e inaltrò in Piemont.
Dopo de presentazion fate a O Borc (Borgo San Dalmazzo, dongje Cuneo) inte suaze de “Festa de Lou Dalfin” ai 3 di Novembar stâts, il libri cul cd al vignarà presentât e distribuît ator pal Piemont, in Friûl e inaltrò vie par dut l’Unvier. Par savênti di plui: lidrisebutui@gmail.com e www.lidrisebutui.wordpress.com.
Marco Stolfo, Occitania, Friuli, Europa. La mia lingua suona il rock, Lidrîs e Butui, Turin/Udin, 2011 (libri + cd) ■
Redazion

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +