Cuan’ che ere piçula nôs canais avean tanta libertà.
La matina dhian a scuola e al dopomesdì podean dhî in giru pal paeis o su pai cuoi a tole ciclamins. A pensae ben fean ancja robis un pôc pericolosis…
A me ven in mente che, cuan’ ch’al cuminçava a fâ cjalt dhian a vede al zardin de la Centrâl ch’al era sempre ben curà e plen de flours.
Da uvì dhian fin sul “Bacin” dulà che par fortuna nessun de nôs a colava dentre e tornant indavour, par un’altra strada, fean al bagnu inta li poscjis de aga bassa che i se formava tra i salts del cjanal.
Stean uvì a dhuâ inta li vascjis fin che avean voia.
Cualche volta podean dhî dentre la cjasa del capo centrâl, passean tra tanti puartis e man man sintian un rumour fuart tant che no podean ne parlâ ne sintî.
Çamò voi cuan’ che vai in Centrâl (a è diventada un museo), in ocasion de cualche mostra o de cualche altra fiesta, a me par de sintî l’aga che curint dentre i tubus a feva girâ li palis de li turbinis.
In chê volta no saveve che al “rumour” ch’al me sturdiva al cja e li vorelis al aveva impiâ, par la prima volta, li lampadinis dei lampions de la plaza San Marc de Venezia.
✒ Patrizia Cossutta.
Test scrit in variante malnisiane di Patrizia Cossutta, mestre di Malnîs. Si ringrazie Pier Carlo Begotti pe colaborazion.
Note su la grafie: in cualchi variante furlane dal Friûl Ocidentâl par peraulis tant che “zovin” si dopre il sun “d” al puest di chel de “z” che al ven segnât cul digram “dh”. In cheste variante, o ricuardìn che nol esist il sun “palatâl” e la “j” si lei come e fos une i normâl (cian e giat).
_______________________________
La storie de centrâl
Dal 1900 al 1905 plui di doi mil minadôrs, pichepieris, muredôrs, cjarpentîrs e puartadoris a àn lavorât ae costruzion de grande struture che e puartà la iluminazion publiche a Vignesie. Maestose te Pedemontane pordenonese, la Centrâl idroeletriche “Antonio Pitter” di Malnîs, tal comun di Montreâl, e je un esempli ecezionâl di architeture industriâl dai prins dal Nûfcent. In funzion fin al 1988, e je sorevivude a dôs vueris mondiâls e al taramot dal 1976. Vuê al è un museu gjestît dal “Science Centre Immaginario Scientifico” (www.immaginarioscientifico.it), li che si puedin viodi conservâts in maniere perfete i machinaris origjinariis, simbui de aventure tecnologjiche che e fasè dal torint Ciline une straordenarie font di energjie pal Venit e pal Friûl. Pecjât dome pal cjanâl che al dave dongje la aghe de centrâl, lassât bandonât di chê volte tal mieç dal paîs, che tancj malnisians a volaressin viodi biadelore bonificât. (Nat. Gar.)
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +