A’nd è passât di aiar sot des cuviertis, di chel Concili Vatican che intal 1963 al vierzè lis puartis de Glesie ancje aes lenghis nazionâls, impen dal latin che al paronave nuie mancul che dal 1570.
Cualchi bugade di cheste bissebove di rinovament, dal rest, e veve za tacât a fâsi sintî tai agns indaûr, cu la concession di rituâi bilengâi pai episcopâts francês (1947), todesc (1947) e american (1954). In Italie, pe prime messe in lenghe taliane bisugnà spietâ il 1965.
◆ Ancjemò prime, però, a jerin altris vôs che a rivocavin a fuart: la prime funzion dute intune lenghe che nol fos il latin, di fat, si fasè par cravuat, intal 1931.
◆ Chei prins sburts nus àn menâts intun sgurlament di sunôrs e di peraulis cetant diferentis (ma ancje in realtâts di cidinôr, se o pensìn che propit chest an in Kenya e vignarà screade la traduzion dal Messâl intal lengaç dai segns), stant che intai agns lis conferencis episcopâls si son metudis in vore par voltâ il Messâl e altris tescj religjôs inte lenghe dal popul che, come che o savìn ben, no simpri e je chê fevelade a nivel statâl.
◆ In gracie dai predis di Glesie Furlane, il furlan al à vude la pussibilitât di esprimisi intune des sôs sinfoniis plui bielis, par merit soredut di pre Checo Placerean e di pre Toni Beline, che cui lôr sfueis no dome sudâts, ma strafonts di passion e di impegn, a àn dade prove di amôr e di sacrifici par cheste tiere, pe sô lenghe e pal so popul.
◆ Dongje de traduzion straordenarie de Bibie (1997), di fat, o vin ancje chê dal Lezionari (2001) e dal Messâl roman, che al spiete di jessi ricognossût dal Vatican nuie mancul che dal 2006 (ma al va ricuardât che il Messâl festîf al jere za pront subit dopo dal taramot). In cuasi 3 lustris, la Conference episcopâl taliane e à vût timp di strolegâ plui voltis parsore de cause furlane, ma al puest de fumade blancje, al somee che un fumaton neri e penç al vedi scuindude la strade pe decision finâl. Di une rispueste che e someave no rivâ plui (dal rest, ce isal il timp par une citât eterne?), si è passâts a un dinei che al pâr plui une scuse che une justificazion. Di Rome, di fat, a àn fat savê che prime di fâ bon il Messâl par furlan bisugnave che al fos pront chel par talian, che nol jere ancjemò stât voltât (i predis di Glesie Furlane a àn cjapât tant che riferiment il test latin de editio typica tertia, chê dal 2000, biel che il test dal Messâl roman talian si fondave ancjemò su la edizion latine dal 1975). La motivazion, al è clâr, e à sustât no pôc i nestris predis, e no dome, stant che e va cuintri dai dirits des minorancis linguistichis. Ma tal 2014 al è rivât un altri colp, dal moment che la CEI e à permetude la traduzion dal Messâl par furlan. Dismenteantsi di vêlu za fer ta cualchi scansel.
◆ Biadelore, cumò e je pronte ancje la version taliane (e jentre in vore propit ta chescj dîs) e e sarà obligatorie in dute Italie a tacâ dal Avrîl dal 2021. Bonsignôr Duilio Corgnali, president de comission interdiocesane pal Messâl par furlan, nus confide che par cumò di Rome no je rivade nissune gnove ma, cognossint i timps de burocrazie eclesiastiche, no si lassìn scunî.
◆ Cuissà che pal an gnûf no vedin di ricevi ancje noaltris une sorprese. Se no par Pasche, almancul par Nadâl. ❚
Galerie fotografiche / Cuinte edizion di “Stin dongje ae patrie”
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar li dai Colonos si è tignude la cuinte edizion di “Stin dongje ae Patrie“. La storiche riviste furlane e a fât fieste par i siei otante agns e e a cjalât al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart no […] lei di plui +
Stin dongje ae Patrie / La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar aes 3 dopomisdì li dai Colonos a Vilecjaze di Listize tierce edizion di Stin dongje ae Patrie. La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns e e cjale al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart […] lei di plui +
Zovins di gale / Sborf, il zûc par induvinâ e imparâ peraulis par furlan che al à za concuistât miârs di personis
Erika Adami
Daûr un grup zovin che al à a cûr la lenghe furlane Un sborf di un biel colôr vert slusint al è il simpatic compagn di zûc par cui che al à voie di induvinâ e imparâ peraulis in lenghe furlane sul propri dispositîf digjitâl. Chest de fin di Març, cuant al è rivât Sborf […] lei di plui +
La piçade / Salts, lavoradôrs e… laris. Almancul i laris a fevelin par furlan
Mastiefumate
Che il rapuart tra il Messaggero Veneto e la lenghe furlane nol fos dai miôr, si saveve. Par esempli su la partide dal secul tra la nazionâl furlane e chê groenlandese, nancje une rie par furlan. Si spietavin che al vignìs ripuartât a caratars cubitâi il sproc tal strisson puartât in cjamp dai zuiadôrs intant […] lei di plui +
Gnovis pai fruts / I Gnognosaurs a imparin a svolâ: al rive in edicule «Tal blu piturât di blu», il gnûf album di colorâ
Redazion
Daspò dal sucès dal prin album vignût fûr a Nadâl, i simpatics dinosauruts che a fevelin par furlan a proponin pal Istât une gnove aventure: il professôr Einsaur e il so fedêl assistent Blik a provin di svolâ, ispirâts dai pterodatils. Rivarano? ◆ A partî de fin di Jugn al è rivât tes ediculis dal […] lei di plui +
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +



