Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Irlande dal Nord: la vitorie dal Sinn Féin, e il prin intervent par gaelic fat tal Parlament

Marco Stolfo
Michelle O’Neill dal Sinn Féin (SF)

Chê dai 5 di Mai di chest an si à dal sigûr di calcolâle une date impuartante inte storie de Irlande dal Nord. In chê dì i citadins des sîs conteis de isule che no fasin part de Republiche di Irlande ma che a son dentri dal Ream Unît, a son stâts clamâts aes urnis pe elezion dal parlament e la maiorance di lôr e à votât pal Sinn Féin (SF). Di cuant che si àn istituzions autonomis pes sîs conteis irlandesis sot aministrazion britaniche, e je la prime volte che un partît nazionalist irlandês al è prin pal numar des preferencis e dai deputâts elets.
◆ Il sucès pai nazionaliscj progressiscj al è stât net: il SF al à cjapât il 29% dai vôts, in cressi dal 1,1% rispiet aes elezions stadis, e al à vût elets vincjesiet parlamentârs. La afermazion dal partît vuidât di Michelle O’Neill (foto) e jere almancul in part za previodude dai osservadôrs, che a vevin ricognossût tant che elements di fuarce dal SF la sô plateforme programatiche in chel istès pragmatiche e radicâl, cuntune grande atenzion pes tematichis sociâls (sanitât, lavôr, cuistion abitative e cost de vite) e il so jessi un partît a trazion zovine e feminine. Il risultât finâl al è lât ancje plui innà des previsions, ancje par vie de pierdite di consens dal prin partît unionist, il DUP (Democratic Unionist Party), che cul 7% dai vôts in mancul rispiet aes elezions stadis al è sbrissât jù al 21,3% cun vincjecinc elets. Un altri element che al à marcât la gnove tornade eletorâl al è chel de incressite dai consens pal Alliance Party, partît che no si ricognòs ni tant che unionist e nancje tant che nazionalist, cumò tierce fuarce cul 13,5% dai vôts (+4,5%) e disesiet deputâts (nûf in plui di chei di prime).
Daûr si son plaçâts, cul 11,2% dai consens (-2,9%) e nûf elets (un di mancul), i unioniscj dal UUP e i nazionaliscj moderâts dal SDLP (cun vot deputâts), intant che i unioniscj de Traditional Unionist Voice (TUV) e la çampe radicâl di People Before Profit a àn cjapât une sente par om e i puescj de Assemblee di Stormont che a restavin ju àn cjapât doi candidâts indipendents.
◆ La vitorie dal SF di une bande e torne a vierzi la prospetive di unificazion de Irlande, cuntun che par plui motîfs no je par sigûr al ordin dal dì, e di chê altre e riscje di no vê nissun impat imediât sul guvier de Irlande dal Nord. Il sisteme di guvier nordirlandês si fonde sul compromès tra il prin dai partîts de aree unioniste e il prin di chê nazionaliste. Daûr dai risultâts dai 5 di Mai, a vuidâ la Irlande dal Nord tant che prime ministre e varès di jessi Michelle O’Neill dal SF, compagnade di un prin ministri vicjari nomenât dal DUP. Intes legjislaturis stadis, cuant che par solit a rivavin seconts, i republicans a vevin simpri rispietât chest sisteme di guvier compartît, i unioniscj invezit a àn declarât daurman che no lu fasaran, almancul che no si meti mans sul cussì clamât protocol pe Irlande dal Nord che al regole i rapuarts doganâi cu la Union Europeane e, in primis, cu la Republiche di Irlande dopo de jessude dal Ream Unît de UE.
◆ Cheste posizion si à palesade ai 13 di Mai, in ocasion dal insediament dal gnûf Parlament nordirlandês, cuant che il DUP al à impedît la elezion dal ufici di presidence de Assemblee, che par chel nol pues funzionâ in maniere regolâr. Guvier e Assemblee a son cussì blocâts e tignûts in ostaç dal DUP. Cuintri di chel che si pues clamâlu ostruzionisim dal DUP a àn cjapât posizion dutis lis fuarcis politichis, fale che la TUV.
◆ In spiete di viodi se e cemût che si disblocarà la situazion, al merete ricuardât un altri fat che al segnât la prime riunion dal gnûf Parlament nordirlandês: il prin intervent uficiâl par gaelic irlandês, che al è stât fat de deputade dal Sinn Féin, Aisling Reilly,e duncje l’inviament dal gnûf servizi di interpretariât garantît de Assemblee par chê lenghe e pe varietât di scots che si fevele tal Ulster. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +