Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INTE RÊT.

............

eFriûl
La “blogosfere” furlane, ven a stâi la sene dai “diaris a teme” tignûts su la rêt, e je simpri plui siore e, stant che e je puartade indenant di un numar cressint di blogarins, e jemple cun vôs apassionade ogni spazi dal savê. Une biele gnove e rive di bande di “Il prin blog di archeologjie par furlan” (http://archeofurlane.blogspot.com): dopo vê sierât par cualchi mês, al à tornât a vierzi in Zenâr, in gracie dal amôr de sô curadore – “Ninine” di Vissandon –, che e torne a saludâ i letôrs disint “il gno blog mi à mancjât pardabon. La voie di scrivi, di informâmi, di condividi cun altris lis mês esperiencis e lis mês opinions mi àn sburtât a tornâ a cjapâ in man cheste mê “creature”. Juste in timp par fevelânus de scuvierte impuartante di doi scheletris de Basse Ete di Mieç, fate sot Nadâl a Sant Canzian dal Lusinç. Vait a dâi un cuc!
Fûr dal eFriûl
Tes aulis de scuelis primariis, in bande de lavagne, ogni gjenerazion e viôt picjade une cjartine de Europe diferente: il risultât al è che par dute la vite i voi e i cjâfs di chê gjenerazion si usin a viodi la realtât dal nestri continent te forme che e veve cuant si jere fruts. E cussì, tal 2010, te fasse confinarie e je ancjemò int che e va a fâ benzine in “Jugo”. La sioretât europeane in fat di ints e lenghis no je mai stade contignude in chês cjartinis, par chest e je nassude cheste pagjine che us segnalìn: Eurominority (www.eurominority.eu).
A cheste direzion o cjatais un sît che al vûl insegnâ a pensâ a une Europe diferente. Tes sôs pagjinis si puedin lei (in 30 lenghis diferentis, ancje par furlan) e soredut viodi lis informazions di fonde di dutis lis nazions cence Stât e dai popui di minorance in Europe (minorancis nazionâls, culturâls e linguistichis, popui autoctons, grups etnics, areis cun fuarte identitât e cun tindincis autonomistis, indipendentistis e separatistis).
Nassût tal 1999, il sît al è curât di un grup di ativiscj e di apassionâts che a dan il lôr contribût par tignîlu inzornât, sparniçâts par dut il continent ma cun fonde in Bretagne. Il sô fondadôr, Mikael Bodlore-Penlaez, al è ancje chel che al cree e al met sul marcjât, midiant di chest sît, cjartinis e atlants une vore ben fats che a mostrin un mont che al maravee une vore, jessint plui siôr di chel che si pense in fat di culturis e di demografie.
Michele Calligaris

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +